O Opencard se bude jednat až po ukončení podpory systému

Praha – Zástupci magistrátu a firmy eMoneyServices (EMS) se dohodli na další schůzce, kde by projednali budoucnost karty Opencard. Ta se má konat příští čtvrtek. Nicméně podle EMS by už o víkendu měla skončit podpora systému. Není tedy jasné, co se první únorové dny bude s kartou dít. Magistrát i dopravní podnik však ubezpečují, že se stávající uživatelé karty nemusí ničeho obávat. Město dál se počítá s papírovými kupony jako alternativou. UVNITŘ článku najdete fotogalerii vývoje papírových kupónů.

Návrat k papírovým kuponům jako cestovnímu průkazu hodnotí mnozí v kontextu metropole jednadvacátého století jako krok zpátky. Může se ale jednat i o efektivní vyjednávací nástroj. Myslí si to Lukáš Landa z Reportérů ČT, který situaci v pražské veřejné dopravě dlouhodobě sleduje. Zatímco minulého primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) svazovalo, že kartu řešil před volbami, nová primátorka Adriana Krnáčová (nestraník za ANO) může využít skutečnosti, že je v prvním roce vlády na magistrátu, kdy je „nejlepší čas se karty zbavit“. Může tak hrozit zavedením papírových kuponů, aby přiměla druhou stranu sporu eMoney Services k lepším vyjednávacím podmínkám, případně připravit přechod k novému systému. 

OBRAZEM: Historie papírových kuponů

Předplatné na pražskou MHD se prodávalo už před více než sto lety. V roce 1899 jste si mohli koupit půlroční nebo roční lístek, o šest let později i lístky měsíční. Od roku 1913 byly zavedeny osobní legitimace s možností vylepovat měsíční známky - systém, který přetrval až do poloviny 70. let. Později se začaly používat kupony a tzv. kmenové listy výškového formátu. Tyto tramvajenky vydržely až do roku 1988. Opencard nastoupila roku 2009. Tramvajenky s kupony ale mohou dodnes využívat studenti.


Dosud platí, že by Praha za odkup projektu Opencard zaplatila kolem čtyř set milionů korun. Podle EMS nabízí Praze i dvě další varianty, které by ji přišly na 85, respektive 150 milionů korun, podle Lukáše Landy však jde jenom o alternativní formy nabídky, která by nakonec přivedla město k účtu na čtyři sta milionů. Mluvčí EMS každopádně podotýká, že současné vedení Prahy o těchto nabídkách ještě nejednalo, předložili je dříve minulému vedení s Tomášem Hudečkem. S novým vedením měli na dosavadních dvou schůzkách podle Landy jednat jenom o transformaci.

Co mají dělat cestující? 

Už tuto sobotu má skončit dohodnutá podpora systému ze strany EMS. Ani jedna strana však nedovede říct, jaký to bude mít dopad na cestující. Zároveň ale magistrát i pražský dopravní podnik uklidňují – podle mluvčího DPP nevidí důvod, proč by mělo přestat fungovat dobíjení kuponů nebo jejich čtení při přepravní kontrole. Pokud by už k problémům došlo a bylo by zapotřebí urychleně zajistit papírové kupony, místo původně ohlášeného březnového termínu dovede DPP prý zajistit papírové jízdní kupony pro všechny kategorie občanského jízdného do několika dnů.

Video Primátorka: EMS si nepoškodí šanci při jednání tím, že poškodí Opencard
video

Primátorka: EMS si nepoškodí šanci při jednání tím, že poškodí Opencard

Primátorka: EMS si nepoškodí šanci při jednání tím, že poškodí Opencard

Lukáš Landa: Tištěné kupony jsou dobrý vyjednávací nástroj

Opatrný z EMS: Chceme jednat o stabilizaci, aby byla zajištěna podpora

Co se týče zájemců o nové průkazky na veřejnou dopravu v Praze, ani oni by se neměli dostat do problémů, byť jsou ohroženější. Už v týdnu je zasáhlo uzavření webového rozhraní pro žádosti o nové karty. Do doby, než bude portál opětovně zprovozněn, mohou podle magistrátu žadatelé o Opencard bez obav i nadále využívat desítky prodejních míst, většinou situované ve vestibulech metra nebo v pobočkách městské knihovny.

Primátorka Adriana Krnáčová uvádí, že město má stále k dispozici skoro sedmdesát tisíc licencí, které může při vydávání karet použít. Po ohlášeném konci podpory by žadatelé o Opencard tedy měli stále uspět při osobních žádostech. „Když jsme iniciovali vůli jednat, tak předpokládám, že si EMS nepoškodí šanci tím, že poškodí tento systém. Očekávám, že EMS bude jednat jako profesionální firma,“ podotkla primátorka Krnáčová. Úvahy o tom, co dělat v případě nestandardní situace, pokud by systém nějakým způsobem zkolaboval, pak považuje dopravní podnik za předčasné.

Jenže podle EMS je jediným viníkem současné situace město, které problém neřešilo dlouhodobě: „Společnost EMS nikdy systém nepoškozovala. Poškozuje ho pouze liknavost vedení Prahy cokoliv rozhodnout. Vzhledem k tomu, že EMS vlastní autorská práva k systému, nelze ani hovořit o nabourávání ze strany EMS. Ta jako jediná může do systému zasahovat. Odmítáme tedy mediální nátlak paní primátorky. Vzhledem k tomu, že nás město jakkoliv nepožádalo o prodloužení podpory po 31. 1. 2015, naše stanovisko zůstává neměnné. Jsme nuceni ukončit poskytování služeb, za které nám Praha již více než půl roku neplatí,“ uvedl v reakci na slova Krnáčové mluvčí Martin Opatrný.