Letištím v Karlových Varech a Pardubicích ubývají pasažéři

Karlovarskému letišti výrazně klesá počet cestujících. Za loňský rok to byl úbytek o 19 procent, což je téměř o dvacet tisíc lidí méně než v předchozích letech. A problémy pokračují i na začátku letošního roku. Mezinárodní letiště zaměřené hlavně na linky z Ruska muselo proto omezit investice. Podobnou situaci hlásí i letiště v Pardubicích.
Video Reportáž: Karlovarskému letišti ubývají turisté
video

Reportáž: Karlovarskému letišti ubývají turisté

Letiště Karlovy Vary

Ještě na podzim do Karlových Varů létalo každý týden až osm pravidelných linek z Ruska. Teď je jich polovina - tři z Moskvy a jedna z Petrohradu. Tři únorové lety jsou navíc už dopředu pro nezájem zrušené. Letištní hala je proto i před odbavením letu téměř prázdná, což se tu dříve nestávalo.

Počty cestujících na Letišti Karlovy Vary

2012 - 103 682

2013 - 104 469

2014 - 85 596

Zdroj: Letiště Karlovy Vary


Nejdřív se zrušily méně obsazené linky ze Samary, Uralu a Petrohradu. Pak lety ovlivnila politická a ekonomická situace: „Od května se začaly projevovat zejména ukrajinská krize, oslabení ruské ekonomiky a propad rublu,“ řekl mluvčí Letiště Karlovy Vary Radek Zábranský.

Kurz ruské měny vůči české koruně klesl za poslední měsíce až o 52 procent. Kvůli tomu se zdražily letenky nakupované v rublech, v některých případech až na trojnásobek. A to už je pro řadu ruských turistů nedostupné. Oslovení ruští turisté dnes například konstatovali, že ještě před dvěma měsíci nebyla cena letnky v rublech tak vysoká, ovšem pak se změnil kurz. Další cestující konstatoval, že letenka, která původně stála 19 500 rublů, najednou zdražila na 26 000 rublů.

Změna kurzu rublu zdražuje pro Rusy pobyty v ČR i samotné letenky. Zpáteční let z Moskvy stával pět až deset tisíc korun, teď - pokud si ho lidé nezajistí včas - stojí až 32 tisíc korun.


I přes problémy vedení letiště tvrdí, že nemusí propouštět zaměstnance. Některým už ale snížilo pracovní úvazek, a to podle zjištění ČT až o polovinu hodin. Loňské hospodaření letiště skončí podle odhadů jen s mírným ziskem, zhruba pět a půl milionu korun.

Budova karlovarského letiště
Zdroj: ČT24

„My už jsme na vývoj situace museli reagovat hned v prvním pololetí roku 2014. Přistoupili jsme ke změně investičního plánu, ten jsme přehodnotili. A ponecháváme pouze základní investice, ty ne úplně kritické z hlediska provozu letiště jsme odsunuli do dalších let,“ uvedl Radek Zábranský, mluvčí Letiště Karlovy Vary. „I nadále v rámci smlouvy o pronájmu dodržujeme závazky, které máme vůči kraji, to znamená zhodnocujeme infrastrukturu kraje,“ doplnil Radek Zábranský.

Na letišti v Karlových Varech plánovali rozšíření terminálu, ale tuto investici museli kvůli stávající situaci pozastavit: „Chtěli jsme udělat separátní VIP a business zónu, protože těch business cestujících a cestujících, kteří sem létají privátními letadly, je relativně hodně, a mají požadavky na to, aby jejich odbavení bylo oddělené, nebo aby měli víc soukromí,“ řekl Radek Zábranský.

Karlovarskému letišti se dlouhodobě nedaří přilákat další letecké společnosti, hlavně ze západu. Už v minulosti se mluvilo o lince do Frankfurtu nad Mohanem, Düsseldorfu nebo nedalekého Hofu v Bavorsku. Podle vedení letiště je ale potřeba, aby to podpořili hoteliéři a cestovní kanceláře. A to se zatím nedaří.

Letiště Pardubice nutně potřebuje nový terminál

Podobné problémy jako v Karlových Varech řeší i letiště v Pardubicích, odkud se do Moskvy létá už osm let. Rusové se pro místní letiště stali hlavní klientelou. Podle provozního ředitele letiště Víta Málka v tom hrálo roli to, že Pardubice jsou vzdálené jen sto kilometrů od Prahy a že se u nich individuálně přistupovalo k ruským cestujícím: „Oni přiletěli na letiště, které mělo volnou kapacitu, a byli ihned obsluhováni,“ uvedl Vít Málek.

Nebýt ukrajinské krize, evropských sankcí a pádu rublu, počet ruských klientů by na pardubickém letišti narůstal: „Před krizí jsme přijímali jedenáct letů týdně z ruských destinací a v současné době odbavujeme osm letů,“ uvedl Vít Málek, provozní ředitel East Bohemian Airport.

„Letecká doprava je vždycky velice citlivá na ekonomické problémy a na politické turbulence. Takže předpokládám, že pokud by nedošlo tady k těmto změnám, byli jsme schopni překročit 200 000 cestujících,“ vyčíslil Michal Červinka, ředitel společnosti East Bohemian Airport. „Je jasné, že letos ty dopady budou pokračovat, protože ruská ekonomika je závislá na ceně ropy a jestliže barel ropy je dneska za 50 dolarů, a býval za 100 dolarů, tak pokud se nepohne nahoru, tak bez ohledu na politickou situaci se nic nezlepší,“ doplnil Michal Červinka.

Počty cestujících - Letiště Pardubice

2012 – 125 008

2013 – 184 140

2014 – 155 056)

Zdroj: Letiště Pardubice

Z pardubického letiště startují také charterové prázdninové lety k moři, třeba do Bulharska nebo do Řecka. Zákazníky mají letos oslovit i novinky v podobě letů do Španělska a turecké části Kypru. Podle Michala Červinky pardubické letiště zatím ročně odbaví zhruba 30 000 cestujících na charterových letech. Jak ale Michal Červinka dodal, podle něj by bylo možné toto číslo zdvojnásobit.

I pardubické letiště by se rádo dostalo do povědomí přepravců, kteří směřují do západní Evropy. K tomu ale potřebuje moderní terminál: „Abychom byli schopni oddělit cestující do schengenského prostoru a ne-schengenského prostoru. A abychom mohli splnit požadavky leteckých společností na časy, které v současné době musíme upravovat, protože se nám i na letošní rok hlásí letecké společnosti ve stejný čas a my nejsme v těchto prostorách schopni odbavit dvě letadla v jednom okamžiku,“ uvedl Michal Červinka, ředitel společnosti East Bohemian Airport.

Další handicap současné podoby pardubického letiště - jeho terminál je vzdálený zhruba 800 metrů od odbavovací plochy, což přepravu cestujících zpomaluje, protože se musejí převážet autobusy: „Pokud se bavíme o low-costových dopravcích, tak ti vylučují přepravu cestujících autobusy mezi terminálem a letadlem. Takže to v tuto chvíli nejsme schopni splnit,“ uvedl provozní ředitel letiště Vít Málek. 

Po novém terminálu volají akcionáři letiště – tedy město a kraj. Vloni se měl začít stavět. 300 milionů korun ale nestačilo: „Museli jsme, tedy myslím tím společnost EBA, odříkat i řadu dalších žádostí cestovních kanceláří a destinačních společností, které právě požadují vyšší komfort odbavování,“ řekl 7. 11. 2014 Jaromír Dušek (SPOZ), náměstek hejtmana Pardubického kraje.

Pardubické letiště ale už brzy vyhlásí výběrové řízení na stavbu upraveného a levnějšího terminálu: „V tuto chvíli modifikujeme projekt terminálu, zlevňuje se tak, abychom se vešli do 300 milionů. Budeme v tomto půlroce připraveni opět jít do soutěže,“ uvedl Michal Červinka, ředitel East Bohemian Airport. Dodal, že pokud vše dobře dopadne, chtěli by se stavbou začít ve druhé polovině letošního roku.

Do budoucna by se vedení pardubického letiště chtělo zaměřit i na lety do Velké Británie: „Když se podívám okolo, nejenom na regionální letiště v ČR, ale i v Polsku, tak destinace Londýn je velice populární. Další logický krok je Německo, protože jsou to vazby německé a české ekonomiky,“ popsal budoucí plány Michal Červenka, ředitel East Bohemian Airport.

Počty cestujících na dalších letištích v ČR

Letiště Václava Havla Praha

2012 - 10 807 890

2013 - 10 974 196

2014 - 11 149 926

Letiště Brno

2012 - 535 000

2013 - 463 000

2014 - 486 000

Letiště Ostrava

2012 - 288 393

2013 - 259 167

2014 - 297 691

Zdroj: Letiště Praha; Letiště Brno - Tuřany; Letiště Leoše Janáčka Ostrava