Cimrman by měl radost. Hradecká úzkokolejka se do penze nechystá

Jindřichův Hradec - Jindřichohradecká úzkokolejka, která odvrátila insolvenci, provoz neomezí. Nechystá ani propouštění a naopak připravuje rozsáhlou opravu kolejí za půl miliardy korun. Železničáři na dnešním setkání se zástupci krajů a obcí řekli, že firmu stabilizovali. Právě obce i kraje se obávaly omezení.

Denně na jindřichohradeckou úzkokolejku vyjede 40 souprav, v létě se k nim přidávají historické, přepraví součtu 370 tisíc lidí. Jedna ze zastávek je i v Nové Včelnici, tady o spoje nechtějí přijít. „Spoje jsou určitě využívány, hlavně lidmi dojíždějícími do Jindřichova Hradce,“ potvrdil starosta Nové Včelnice Karel Dvořák.

Správci úzkých kolejí se loni dostali z insolvence, závazky vůči věřitelům hradí, omezení provozu a rozprodej podle nich nehrozí, letošní rok chtějí věnovat rozvoji. „Poučili jsme se z toho, co jsme si prožili v loňském roce,“ uvedl předseda představenstva Jindřichohradeckých místních drah Boris Čajánek.

Zastávka jindřichohradecké úzkokolejky v Kaprounu
Zdroj: ČT24
Autor: Kateřina Hubertová

Plánují opravu privatizovaných kolejí, stavbu nástupišť i zabezpečení přejezdů. Zhruba 600 milionů chtějí získat z evropských fondů. „Je to projekt, který má v regionu své opodstatnění,“ potvrdil místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Bartošek (KU-ČSL).

Po setkání starostů s vedením železnice je tak jasněji. Přesto J ihočeský kraj krizový scénář, podle kterého měly vlaky nahradit autobusy, neruší. „Plán máme stále v záloze, zejména na trati Jindřichův Hradec - Obrataň,“ upřesnil koordinátor dopravy Ivan Študlar.

Obavy z budoucnosti ale stále mají členové ze sdružení přátel úzkokolejek. Nechtějí, aby se vlaky zastavily jako před 18 lety, tehdy červenou rozsvítily České dráhy. „Jsme znepokojeni vývojem, který v tuto chvíli je,“ řekl Karel Žabka ze Sdružení přátel jindřichohradeckých úzkokolejek.

Video Cimrman by měl radost. Jindřichohradecká úzkokolejka se do penze nechystá
video

Cimrman by měl radost. Jindřichohradecká úzkokolejka se do penze nechystá

Dvě lokálky s rozchodem kolejí pouhých 760 mm, zato s délkou úctyhodných 79 km patří už víc než sto let ke koloritu Jindřichohradecka. Obě tratě, Jindřichův Hradec - Nová Bystřice i Jindřichův Hradec - Obrataň, dodnes slouží každodenní osobní a nákladní dopravě. Zároveň jsou významnou technickou památkou a velikým lákadlem pro turisty, kteří ocení, že trať vede dobře zachovalou přírodou České Kanady.

Jára Cimrman a jindřichohradecká úzkokolejka

Turisty ale do okolí Jindřichova Hradce láká také nejoblíbenější fiktivní postava české historie. Ten se po úzkokolejce údajně projel v roce 1900, a to rovnou bez platné jízdenky. „Po několika bezúspěšných pokusech o probuzení spícího cestujícího a zkontrolování jeho jízdenky, během nichž Cimrman upadl nejdříve pod lavici a posléze i do mdlob, průvodčí Albert Duba zavolal vlakvedoucího Jiřího Pavlíka. Když se po důkladné osobní prohlídce ukázalo, že cestující je slepým pasažérem, zatáhl vlakvedoucí Pavlík za záchrannou brzdu a vlak uprostřed hustých lesů v km 22,3 zastavil. Poté byl slepý pasažér Cimrman donucen za pomoci vlakové čety z vlaku vystoupit,“ vypráví historie úzkokolejky. Třeba právě místo vyhození Cimrmana z vlaku, dnes zastávka Kaproun, kde se nachází vskutku neobvyklý pomník, může být jedním z tipů na výlet v okolí železnice.