Systém Rodos šetří řidičům čas a peníze. Peníze na ostrý provoz chybí

Ostrava - Nedostatek peněz brání zahájení ostrého provozu dopravního systému viaRodos, který přináší přesné informace o aktuální dopravní situaci na páteřní síti českých silnic, o bouračkách, kolonách, délce zdržení či objízdných trasách. Aplikaci, která patří k nejpřesnějším monitorovacím systémům v Evropě, vyvinuli experti na dopravní systémy v superpočítačovém centru při ostravské Vysoké škole báňské. Zatím marně žádají o peníze na provoz. Kvůli nezajištěnému financování je proto systém stále v pilotním stádiu. Většina řidičů už informace Rodosu využívá prostřednictvím rozhlasu, navigace či světelných tabulí na dálnici.

Fungování Rodosu nyní z části financuje Vysoká škola báňská-Technická univerzita. O peníze na zahájení ostrého provozu žádá marně několik let. Škola jednala o jeho financování se čtyřmi ministry, zatím ale neúspěšně. Provoz a údržba systému Rodos stojí totiž několik desítek milionů ročně. „Vedle algoritmů či softwarů je absolutně nejdražší sběr dat,“ uvedl dopravní specialista z ostravského superpočítačového centra Martin Hájek.

Hlavní zdroj dat - GPS ve 130 tisících vozidlech

Data získává tým Centra Rodos především z GPS stanic zabudovaných v autech z celé republiky. Jde o 130 tisíc referenčních vozidel, jejichž pohyb monitorují satelitní systémy. „Satelitní jednotky předávají do superpočítače každou minutu pozici vozidla a jeho rychlost,“ uvedl Hájek. Tato data se kombinují s dalšími údaji, například z mýtného systému či dopravních detektorů. Systém pracuje i daty mobilních operátorů. Superpočítač vše zpracuje a vyhodnotí.

RODOS
Zdroj: ČT24

Rodos pokrývá páteřní síť českých komunikací a monitoruje také pohyb řidičů Praze, Brně a Ostravě. Délku čekání v koloně určí s přesností na minuty. „Vzhledem k pokrytí, které máme k dispozici, jsou časy uváděné v aplikaci naprosto přesné. Systém takového rozsahu jinde v Evropě není,“ řekl Hájek.

Předpověď dopravní situace je ve vývoji

Informace z aplikace Rodos zřejmě využívá každý řidič, i když o tom možná neví. K motoristům se dostávají prostřednictvím rozhlasu, informačních tabulí na dálnici nebo navigace. Jsou také na internetu na adrese Viarodos.cz. Šíří je Národní dopravní informační centrum, které shromažďuje údaje o dopravě ze všech dostupných zdrojů. „Systém Rodos nám poskytuje aktuální informace o délce kolon, době zdržení na dálnici,“ řekl Ctirad Weissman z Národního dopravního informačního centra.

Autoři projektu jsou přesvědčeni, že tento informační systém přinese řidičům obrovské úspory, hovoří o miliardách ročně. Ušetří jim čas, peníze za pohonné hmoty i zdraví, protože je upozorní na nebezpečí na silnicích. Tým centra Rodos nyní pracuje na vylepšení aplikace tak, aby byla schopna předpovídat vývoj dopravní situace. Systém už si pořídila slovenská vláda. O budoucnosti Rodosu v Česku budou zástupci Vysoké školy báňské jednat s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic opět na konci ledna.