Trať z Budějovic do Horního Dvořiště čeká obnova za 1,77 miliardy

České Budějovice - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začne koncem roku obnovovat trať z Českých Budějovic do Horního Dvořiště. Jednokolejný, zhruba šedesátikilometrový úsek je součástí IV. železničního koridoru, který má vést z Prahy do rakouského Lince. Stavba přijde na 1,77 miliardy Kč. ČTK o tom informoval Ondřej Šuch z firmy Skanska CZ. Práce mají skončit do července 2009.

Hlavní část prací se dotkne trasy z Omlenic do krajského města. Stavbaři vymění železniční svršek i spodek, obnoví odvodnění, přestaví 19 mostů a zpevní propustky. Stavbu má na starost sdružení stavebních firem Jižní koridor vedené firmou Skandska DS.

„Trať se dočká druhé zásadní přestavby, které předcházela elektrizace včetně modernizace zabezpečovacího zařízení v letech 2001 až 2002,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jan Komárek. Rekonstruovat tak zbývá už jen některá místa, například stanici Holkov, a zejména většinu mezistaničních úseků. Někde trať oddělí od okolí protihlukové stěny. Opravy se dočká i most, kde se rozchází trať z Českých Budějovic do Českých Velenic a Horního Dvořiště.

„Po dokončení rekonstrukce zde budou moci vlaky jezdit až stokilometrovou rychlostí. Své možnosti tak lépe využijí mezinárodní rychlíky a zlepší se také spojení jihočeského regionu s Prahou,“ řekl Jan Zemánek ze společnosti Skanska DS. Nyní zde vlaky smějí jezdit maximálně sedmdesátkou.

Trasa z Horního Dvořiště do Českých Budějovic byla navržena Františkem Antonínem Gerstnerem jako koněspřežka. Do provozu byla uvedena v roce 1828. V letech 1868 až 1871 na ní začaly jezdit parní vlaky. Nyní je trať součástí jedné z hlavních evropských železničních tras spojujících IV. a X. Panevropský koridor, tedy významným spojením severní a jižní Evropy.