Plzeň hostí výstavu španělského génia Goyi a současného umělce

Plzeň - V Česku ojedinělou výstavu současného španělského autora Ricarda Calera, jejíž součástí je také 18 leptů světového génia - malíře Francisca Goyi, hostí ode dneška Plzeň. Expozice nazvaná Pošetilosti byla zatím představena jen v Římě a Benátkách. Po Plzni se přesune do Washingtonu. Novinářům to dnes řekl Roman Musil, ředitel Západočeské galerie v Plzni.

Dvaapadesátiletý Calera se nechal inspirovat Goyou a jeho nedokončeným cyklem leptů nazvaných Pošetilosti. V průběhu roku 2005 přijal výzvu a rozhodl se v Goyově díle pokračovat. Chtěl navázat na cyklus slavného umělce, o jehož vzniku existuje jen málo pramenů, žádné komentáře ani původní autorské popisky. „Cyklus Pošetilosti vždy vyvolával mnoho otázek ohledně významu, datace, přesného pořadí listů a příčiny, proč zůstal nedokončen a nebyl během Goyova života vydán tiskem,“ uvedla kurátorka výstavy Ivana Jonáková.

Calera svá díla rozdělil do devíti sérií, které vznikly užitím nejrůznějších prostředků. Světlo, čas, počasí i výstřely z pistole nechal působit na bílý papír. Své performance prováděl v krajině Goyova mládí, rodném městě Fuendetodos. Sérii s názvem Co víc mi můžeš dát vytvořil například tak, že nechal dvaadvacetkrát vystřelit do vrstvy 22 na sebe položených papírů. Při každém výstřelu jeden odebral. „Vznikla tak série perforovaných listů se stopami po střelném prachu, kde na prvním je znát pouze první výstřel a na posledním všech 22, což je také konečný počet všech listů Goyovy Pošetilosti,“ dodala kurátorka.

Calera, navazující na Goyu, postavil podle svých slov vlastní dílo na dvou pilířích. „Byla to existence a přežití. Existence je podmíněná násilím doby a zhmotňuje se ve zbraních. Přežití zosobňuje půda v nejširším slova smyslu,“ uvedl. Proto se kromě techniky výstřelu objevila při jeho tvorbě i práce s kameny. V sérii Více, více světla umístil bílé papíry na 22 dnů pod vybrané kameny na poli nedaleko Fuendetodos. Kámen fungoval jako lis, který na papír tiskl stopy po lišejnících, hlíně, vlhku a měnící se teplotě. „Vyhledával jsem kameny, které v sobě nesou největší paměť,“ uvedl autor, jenž pracuje na projektech v Německu, Švýcarsku a Španělsku. Od Goyi se sám už prý nemůže oddělit. „Pronikl mnou, proto se stěhuji do Fuendetodos, která má pouze 80 obyvatel,“ dodal.

Obecně se předpokládá, že Goyův cyklus Pošetilosti vznikl před rokem 1816, v době vlády krále Ferdinanda VII., jako politická satira a kritika úpadku doby. První výtisk byl pořízen až v roce 1864, dva roky poté, co Výtvarná Akademie Svatého Ferdinanda získala 18 mědirytových desek, údajně představujících pořekadla nebo lidové moudrosti. „První vydání tehdy neslo název Přísloví. Roku 1877 pak byly zveřejněny čtyři další listy. Po objevení zkušebních tisků opatřených nadpisy, bylo přijato označení Pošetilosti,“ uvedla Jonáková. Podle ní není ale jasné, zda nadpisy napsal sám Goya.

Unikátní expozice bude ve výstavní síni „13“ v Pražské ulici v Plzni do 3. února. Do Plzně se výstava dostala také díky španělskému velvyslanectví, které chce jejím prostřednictvím podpořit nedávno otevřené dvoujazyčné gymnázium ve městě, zaměřené na španělštinu.