Rozvoj Baťova kanálu se zabrzdil

Brno - Rozvoj Baťova kanálu se nečekaně zabrzdil. Plány na průplav Slovenskem totiž narazily na požadavek slovenské strany, která chce vše nejprve ošetřit mezivládní smlouvou. Na jednání česko–slovenské komise pro hraniční vody to nečekaně oznámil jeden z jejích členů. Podle provozovatelů by splnění tohoto požadavku znamenalo velké zdržení v budování této turistické atrakce.

Tak jak v prosinci zamrzla řeka Morava, tak teď, obrazně řečeno, zamrzly všechny plány na rozvoj Baťova kanálu na Hodonínsku. Vodní cesta měla podle plánů pokračovat přes nově vybudované přístaviště ve slovenské Skalici dál do Hodonína. Kvůli novým požadavkům ze slovenské strany teď ale hraniční stavidlo musí zůstat dole. Vedoucí oddělení rozvoje Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský vysvětluje: „V rámci jednání se objevil nový požadavek slovenské strany na uzavření mezivládní dohody. My jako investor teď musíme čekat, až bude tato dohoda uzavřena.“

Pro Baťův kanál by zdržení stavby česko–slovenského průplavu podle jeho provozovatelů znamenal katastrofu. Vniveč by přišly investice do turistického ruchu v této oblasti. Ředitel Obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek říká: „Když si vypůjčíte hausbót a chtěli byste projet do Hodonína, tak nemůžete. A Hodonín je pro nás významné město, které bychom chtěli s Baťovým kanálem spojit.“

Zaskočeno zdržením stavby je i slovenské město Skalica, které již investovalo do přístavu 16 milionů korun. Vedoucí odboru rozvoje Městského úřad Skalica Vladislav Horňák poukazuje: „Město Skalica vyvíjí kroky směrem k tomu, aby se podařilo toto stanovisko změnit a aby se tento problém vyřešil alternativním způsobem.“ Vedení Skalice hodlá tlačit na státní orgány a ministerstva, aby zajistily zrušení nového požadavku na vládní dohodu, který by stavbu průplavu zpozdil. To by znamenalo i ohrožení dotací na tento projekt.

Provozovatelé Baťova kanálu doufají, že se situace podaří vyřešit ještě letos. Pesimisté však hovoří až o dvou letech zpoždění.