Východočeští starostové brání vlaky

Změna čeká od prosince obce podél tratě z Kopidlna do Dolního Bousova na Jičínsku. Krajská firma Oredo, která má na starosti veřejnou dopravu, se chystá zrušit na této trati šest párů vlaků ve všední den a nahradit je sedmi páry autobusů. Pro dotyčné obce je to ale rána, vlaky prý nutně potřebují. Firma Oredo argumentuje tím, že trať není konkurenceschopná ve srovnání s autobusy.

Kraj argumentuje tím, že za vlaky na této trati zaplatí tři miliony, za autobusy jen dva.

Konzultant pro dopravu Jiří Mužík vidí chybu jinde. Podle něj měla být na provozování trati vypsána veřejná soutěž. Jinak se totiž nedá zjistit, kolik provozování té trati stojí a jestli náhrada autobusy nebude dražší. Známý aktivista a člen Strany zelených Stanislav Penc upozorňuje ještě na jeden fakt: „Za vlak se platí přes čtyřicet korun na kilometr a za autobus, když ho kraj objednává, něco přes dvacet korun. Je to ale jenom špatně nastavenou daní, která se teď daňovou reformou změní a situace bude stejná.“

Obce s rušením vlakových spojů nesouhlasí. Říkají, že vlaky jsou pro ně důležité.

„Je to dopravní obslužnost pro důchodce, pro lidi, kteří nemůžou využívat autobusy, i pro školu, kterou máme, protože velké množství dětí se nevejde do autobusu,“ vypočítává přednosti vlakového spojení starosta obce Dětenice Radomír Vališka. Vedení firmy Oredo si však myslí, že se přijatými opatřeními dopravní obslužnost zlepší.

Lidi také zaráží, že o věci nerozhodlo zastupitelstvo kraje, přestože dopady mohou být nedozírné. Zástupci obcí proto píší hejtmanovi a zastupitelstvu. Žádají změnu rozhodnutí a zachování železničních spojů.