Největší železniční stavba posledních let v Praze

Praha - Přesně za rok by měla zahájit zkušební provoz jedna z nejdůležitějších dopravních staveb v Praze, takzvané Nové spojení. To propojí pět důležitých pražských nádraží a také dva celostátní železniční koridory. Zrychlí a usnadní také cestování příměstskými vlaky. Největší železniční stavba posledních let na území České republiky je ve třech čtvrtinách svého trvání. Součástí stavby je 460 metrů dlouhá čtyřkolejná estakáda, spojující západní portál 1300 metrů dlouhých tunelů pod Vítkovem s Hlavním nádražím. Ta umožní vlakům v samotném centru Prahy dosahovat rychlost přes sto kilometrů v hodině.

„V této stavbě je zahrnuto zhruba 27 mostních objektů – kolem dvaceti opěrných zdí, velikým objektem jsou dva tunely,“ upřesňuje ředitel stavby Pavel Jiras. Nové spojení výrazně zvětší kapacitu železniční dopravy ve východní části Prahy a umožní zavedení nových příměstských linek. „Díky zavedení těchto linek budou na hlavních tratích jezdit příměstské vlaky až v patnáctiminutových intervalech,“ doplnil Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah.

To se ale stane jedině v případě, že o to projeví zájem města a obce na východ od Prahy. Starosta Českého Brodu Jaromír Fischer (ODS) poukázal na fakt, že denně odjíždí směrem na Prahu prakticky pět a půl tisíc lidí, tak určitě přivítá zkrácení časových intervalů mezi jednotlivými vlaky. „Určitě to uvítáme, ale je v tom problém – jedině kdyby to České dráhy přidaly samy,“ dodal Petr Bařina (ČSSD), místostarosta Čelákovic.

Nové spojení bude mít dopad i na silniční dopravu v Praze. Už teď pomáhá nová estakáda na věčně zahlceném Krejcárku. Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty vysvětluje, že v rámci stavby bylo vybudováno mimoúrovňové křížení a nahradilo tak stávající úrovňový přejezd. Všechny stavby nového spojení budou stát téměř 10 miliard korun, první vlaky po něm pojedou přesně za rok.