Nezaplacené pokuty bude v Libereci řešit arbitr, soudy jsou moc pomalé

Liberec - Černí pasažéři, kteří v Liberci odmítnou zaplatit pokutu, nebudou od září předvoláváni k soudu. Jejich přestupek se vyřeší v arbitráži. Zatímco soudy jsou zavalené prací a jejich rozhodnutí trvají příliš dlouho, abritr vyslechne obě strany a rozhodne o trestu mnohem rychleji. Dopravní podnik města Liberce (DPML) se k tomuto kroku rozhodl poté, co za první čtyři měsíce roku vzrostl počet zadržených černých pasažérů téměř o čtvrtinu. Náklady na rozhodčí řízení jsou srovnatelné s náklady na soud, proces je ale mnohem rychlejší.

Nyní podnik prostřednictvím soudů vymáhá pokuty zhruba od 5000 hříšníků, kteří dluží přes šest milionů korun. Podle ředitele libereckého dopravního podniku Jiřího Veselky zadrželi za první čtyři měsíce roku revizoři v autobusech a tramvajích téměř 5500 cestujících bez platné jízdenky. Ve stejném období minulého roku jich bylo o 1100 méně. „Nelze ale odhadnout, zda je jich víc proto, že víc lidí jezdí bez lístku, nebo je to způsobeno četnějšími kontrolami,“ poznamenal Veselka. Cestování v městské dopravě v Liberci od Nového roku podražilo. Firma zrušila dvacetiminutovou jízdenku za deset korun a základní jízdné tak nyní stojí 16 korun, jízdenka je ale přestupní a platí 40 minut. Podnik zároveň přitvrdil v boji proti černým pasažérům. Společně s policií provedl do konce dubna 20 velkých kontrolních akcí, což bylo o třetinu více než před rokem.

Také jízda načerno letos v Liberci podražila. Namísto 400 korun platí černí pasažéři 600 Kč. Pokutu ale na místě zaplatí jen desetina zadržených hříšníků. Ti ostatní mají možnost stejnou částku uhradit do pěti dnů, pak se pokuta zvyšuje na 1000 korun. Pokud ji pasažér neuhradí do 30 dnů, dostane upomínku a má na zaplacení další měsíc. Po této lhůtě už podnik předává pohledávku soudu, kde se může vlivem soudních poplatků zvýšit na několik tisíc korun. Jednoho hříšníka tak černá jízda přišla na rekordních 16.000 korun. Na podzim už ale bude podnik tyto pokuty vymáhat v arbitráži.

Dopravní podnik města Liberce je největší společností ve vlastnictví města, jež drží 100 procent jeho akcií. Podnik se 400 zaměstnanci dosahuje ročně obratu kolem 420 milionů korun. Město letos na provoz městské dopravy poskytne 181 milionů korun a dalších 2,5 milionu je určeno jako příspěvek na nákup nových autobusů. Ročně se MHD v Liberci přepraví zhruba 30 milionů cestujících, 70 procent využívá předplatné. Aby se liberecký podnik bránil černým jízdám a také vandalismu, zavedl už v roce 2001 ve večerních hodinách a o víkendech nástup do vozů jen předními dveřmi. Každého cestujícího tak zkontroluje řidič. V běžném provozu ale tento postup nelze zavést, protože by se neúměrně prodloužila doba nástupu na zastávkách.