Povede na rakouskou stranu Šumavy lanovka?

České Budějovice - Turistický rozvoj rakouského lyžařského areálu Hochficht na Šumavě naráží na českou koncepci ochrany přírody. Ta totiž blokuje stavbu lanovky z Čech na rakouskou stranu hranic. Přitom každoročně tuto oblast navštíví přes osmdesát tisíc českých turistů. Kvůli nedořešenému příjezdu však musí absolvovat asi třicetikilometrovou zajížďku. Dosavadní praxi a postoj českých ochranářů ostře kritizují rakouští starostové z okolí Hochfichtu.

Hochficht je na české poměry mimořádně velký, zatímco na rakouské spíše menší lyžařský areál. Více než třetinu z 260 000 návštěvníků za celý rok tady tvoří Češi. I přes Schengen se sem ale nejkratší cestou nedostanou. Lanovka, o kterou starostové usilují, by totiž vedla přes část národního parku. „Zatím se Správa Národního parku Šumava přikláněla spíše k tomu, že by se rozšířila silnice vedoucí na Zadní Zvonkovou a potom dál přes rakouské hranice,“ prezentuje názor vedení parku jeho mluvčí Radovan Holub. „Tady musí každou zimu 80 000 turistů objíždět autem třicet kilometrů tam a třicet kilometrů zpátky, místo aby jeli dva kilometry lanovkou. To je z pohledu ochrany přírody úplný nesmysl,“ kroutí nechápavě hlavou starosta rakouského Ulrichsbergu Wilfried Kellermann. „Je přece neekologické jezdit šedesát kilometrů v horách, když by šlo tuto cestu zkrátit,“ doplňuje svého kolegu starosta obce Neureichenau Walter Bermann.    

Lyžaři podle místních politiků přinášejí peníze všem v okolí. Starostové z Německa, Česka i Rakouska tak se studií, která podle nich dokazuje, že lanovka je výrazně ekologičtější než silnice, oslovují přímo členy vlád. „Projekt je realizovatelný v podstatě ihned, pokud bychom dostali výjimku ministra životního prostředí,“ tvrdí starosta Horní Plané Jiří Hůlka.  

Projekt lanovky podle organizátorů podporuje například rakouský spolkový kancléř. Na druhou stranu sami starostové připouštějí, že Češi každoročně utratí na Hochfichtu přes 40 milionů korun a jejich útraty se dál zvyšují.