Hradec Králové má po 50 letech nové autobusové nádraží

Hradec Králové - Stotisícový Hradec Králové dnes oficiálně otevřel nové autobusové nádraží. První autobusy by na nádraží, které zastřešuje netradiční plachtová konstrukce, měly vjet v sobotu 5. července. Obyvatelé města na nádraží čekali téměř 50 let. Zatím autobusy odjíždějí z provizorních stání před vlakovým nádražím a z nedaleké panelové plochy, což lidé pokládají za ostudu města.

Stavbu nového nádraží provázely komplikace a zdržení. První soutěž na stavební firmu musela radnice zrušit. Ve druhé soutěži zvítězila firma Strabag, která však nádraží dokončila s téměř ročním zpožděním. Hradecký dopravní podnik jako investor terminálu za to inkasoval bankovní garanci Strabagu ve výši 80 milionů korun. Závěr stavby v hodnotě 359 milionů korun bez DPH provázely komplikace s kolaudací.

Ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich dnes přiznal, že podnik ještě musí se Strabagem rychle dořešit některé nesrovnalosti ohledně závěrečného vyúčtování a garancí za stavbu. Pokud by se to nepodařilo, mohlo by to podle něj ohrozit i proplacení dotace 62 milionů korun z EU, kterou na stavbu podnik získal.

Strabag zdržení stavby již dříve zdůvodnil problémy se stavbou složité ocelové konstrukce nádraží. O napjatých vztazích mezi Strabagem a dopravním podnikem a radnicí svědčí i to, že ze zástupců Strabagu na oficiálním otevření nikdo nepromluvil. „Pozvánku jsme Strabagu přitom poslali,“ řekl Kulich.

Na nádraží zatím budou jezdit jen autobusy městské a linkové dopravy. Městské trolejbusy ještě zůstanou na provizorní točně u Koruny. Na terminál se trolejbusy přestěhují v říjnu po dokončení přestavby Riegrova náměstí před nádražím Českých drah. Celkové náklady na výstavbu terminálu a přestavbu Riegrova náměstí jsou přes půl miliardy korun a jde o jednu z největších městských investic za poslední roky.

Nechybí unikátní architektonická řešení

Autobusové nádraží má rozlohu přes dva hektary a disponuje 23 stanovišti odjezdů a příjezdů autobusů. Ocelové konstrukce a kotevní lana váží dohromady asi 850 tun. Cestující mají k dispozici dvě odbavovací haly. „Předpokládáme, že denně nádraží odbaví 1 175 odjezdů a příjezdů s asi 21 000 cestujícími,“ řekl dopravní náměstek hradeckého dopravního podniku Vladimír Pejřil.

Terminál je zastřešen speciální plachtovou membránou z plastu, která je v takovém rozsahu použita v Česku vůbec poprvé. „Ve světě mají tyto materiály dlouhou tradici. Použity byly například u slavného hotelu ve tvaru plachetnice Burj Al Arab v Dubaji,“ řekl architekt nádraží Patrik Kotas.

Zajímavostí terminálu je i stanoviště dispečera. Umístěno je v jedné z budov terminálu v tmavé kouli o průměru 4,3 metru. Koule je zavěšená na jediném táhle a přístupná je pouze po úzké lávce.

Model autobusového nádraží v Hradci Králové
Zdroj: ČT24