„Já jsem kouzelný pták a plním všechna přání, i ta nevyslovená.”
„Jsem maska co dům dal, protože doma nic jiného nemám.”
Masky na původním masopustu v Doudlebech na Českobudějovicku mají výbornou náladu.. Právě odsud pochází unikátní slaměná a růžičková koleda. „Růžičková se jí říká podle klobouků, na kterých 365 růžiček, jako dní v roce,” vysvětluje Mirka Diernfelderová, vedoucí místního souboru Doudleban.
Masopustní reje z vesnic se v posledních letech přesouvají také do měst. V pražské Hostivaři třeba letos potřinácté popravili masopusta, na kterého předtím svedli všechny své hříchy. Různé kraje, různé zvyky. Konec fašanku ale provází všude stejná tradice pochování basy. Basa se pohřbila a nevázaná zábava masopustu s ní. Popeleční středou už nastává čas půstu. Dlouhých 40 dní bez masa a alkoholu, zpěvu i tance. Oslovený internista Milan Kvapil by ostatně takový půst svým pacientům doporučoval: „Takovýto půst zdravému organismu rozhodně prospěje. Odlehčení od těžkých jídel a alkoholu může jenom zlepšit náladu a pozdvihnout nám zdraví.”
Masopust se v Česku slaví od druhé poloviny třináctého století. Vznikl ale už kolem roku 1133 v Německu. Tam je dodnes silně zakořeněný a průvod masek je jednou z největších událostí roku.