Západní Čechy - Řidiče na silnici z Karlových Varů do Plzně ohrožují už několik let padající kameny. Narušenou skálu nad vozovkou proto teď zabezpečují specializované firmy.
Sanace skalního masivu trvale zprůjezdní silnici mezi Plzní a Karlovými Vary
Několik posledních let byla jízda po silnici první třídy, která vede po hrázi vodní nádrže Březová, noční můrou všech řidičů. Vadila jim především častá omezení rychlosti a náledí, které vznikalo každou zimu kvůli špatnému odvodnění. „Když začínala zima, tzn. to velké střídání teplot, a potom i na jaře docházelo k padání jednotlivých kamenů a k uvolňování v posledních době i větších kusů,” popisuje další velký problém ředitel karlovarské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Tomáš Kaas.
Sanaci 700 metrů dlouhého skalního masívu provádějí hned dvě specializované firmy. Dělníci museli nejprve svah očistit od křoví a pařezů. Teď uvolňují kameny, které hrozí zřícením. Kvůli náročnému terénu a provozu aut se na skálu spouštějí na lanech. Podle stavbyvedoucího Jaroslava Štosáka zde nepřipadá v úvahu použití žebříků ani stavba lešení. „Je to tady dost problematické s tou dopravou, protože máme povolený vždycky jenom určitý úsek uzavírky silnice a to jenom polovičku,” stěžuje si na ztížené pracovní podmínky specialista na výškové práce Martin Matras.
Práce mají skončit ještě v listopadu. Tři upravené úseky skály by pak podle zástupců stavebních firem neměly ohrožovat silnici nejméně deset let. „Kolem dokola se dají lana, do kterých se napnou sítě, takže prakticky ten kámen, i kdyby se nějaký ještě později uvolnil, tak nemá šanci přes tu síť spadnout,” dodává Matras.
Za zabezpečení skály u přehrady Březová zaplatí Ředitelství silnic a dálnic 15 milionů korun. Podobné problémy ale řeší také kraj u silnic druhých a třetích tříd. Krajská správa a údržba silnic pro tyto účely vydává statisíce korun. Podle jejího ředitele Petra Želechovského je v kraji ještě minimálně pět úseků silnic s podobně narušeným skalním masivem. Náklady na jejich zabezpečení odhaduje na miliony korun.