Jihočeský koridor Krumlov mine, navíc bude mít zpoždění

České Budějovice - Železniční koridor z Českých Budějovic do Lince nepovede přes Český Krumlov, zástupci kraje se podobně jako projektanti přiklonili k tomu, aby koleje vedly kolem Kaplice. Po třech letech tak skončily dohady o trase, která bude nyní zakreslena do územního plánu. Hlavní roli hrál fakt, že kaplická varianta je o 11 miliard levnější než krumlovská.

Vzhledem k tomu, že kaplická varianta je o pět kilometrů kratší, považuje starosta Kaplic Ferdinand Jiskra rozhodnutí za vítězství pragmatismu a rozumu. Deseti obcím v blízkosti Krumlova se nelíbilo, že kraj zvažuje výstavbu trati v této lokalitě. Železnice by podle nich narušila krajinu. Proto proti projektu téměř dva roky protestovaly. „Odmítáme tu krumlovskou variantu, protože by to radikálně zasáhlo do celého života obce,” uvedla starostka Rožmitálu na Šumavě Božena Dobrovodská.

Podle krumlovského starosty Františka Mikeše (ODS) měla být rychlodráha pro historické město přínosem. Rozhodnutí kraje ale respektuje a nebude se ho snažit zvrátit. „ Pro Krumlov jako turistický fenomén dnešní doby je to škoda.” Stavba koridoru směřujícího do Lince měla původně začít v roce 2010, železničáři ji ale posunuli. „Realizace koridoru do Rakouska tak připadá v úvahu až po roce 2016,” uvedla mluvčí Ministerstva dopravy Marcela Žižková.

Dvoukolejná trať z krajského města k hranici zvýší rychlost vlaků až na 160 kilometrů v hodině. Teď tady jezdí soupravy maximálně 70 kilometrů v hodině. Výstavba koridoru patří mezi 30 prioritních projektů Evropské unie v dopravě. Po jeho vybudování tím vznikne nejkratší spojnice mezi Baltem a Jadranem. Oproti současné trase přes Norimberk ušetří dopravci přes 300 kilometrů.