ČD platí milionové pokuty za zpoždění

Praha - České dráhy již zaplatily miliony korun za zpožděné vlaky. Sankce za zpoždění si do smluv dala většina krajů. Téměř monopolního dopravce můžou pokutovat i za špinavé vlaky. Toho ale zatím nevyužívají. Kraje v této souvislosti přiznávají, že je někdy velmi těžké určit, kdy je souprava špinavá a kdy jde neupravený vzhled na úkor stáří vlaku.  

Většina vlaků, které České dráhy používají hlavně v regionech, vypadá podobně - pomalované stěny, špinavá podlaha, páchnoucí toaleta. Kvůli stížnostem lidí si proto většina krajů dala do smluv s drahami sankce za špinavé vlaky. Jenže pokuty prakticky nerozdávají. „Je těžké říct, kdy už je vlak špinavý a kdy není, takže za tohle jsme pokuty zatím neudělovali,“ přiznává mluvčí Krajského úřadu Olomouckého kraje Ivo Heger. „ČD tady provozují vlaky staré desítky let. V nich cestující vnímají pouze nepořádek, který je vidět. Tím myslím třeba odpadky. Takže chceme, aby vlaky byly čisté,“ dodává vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu Ústeckého kraje Jindřich Franěk.  

České dráhy se brání a tvrdí, že vlaky nejsou špinavé, ale jen staré. Většina regionálních strojů jezdí už víc než třicet let. „S vlakem je to stejné, jako když vezmete starou naleštěnou škodovku a vedle ní postavíte zaprášenou novou oktávku. Ta nová oktávka, byť zaprášená, bude vypadat rozhodně lépe, než ta naleštěná stopětka,“ vysvětluje názorně mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Naopak sankce za zpoždění uplatňují kraje poměrně často. České dráhy tak loni na pokutách zaplatily čtyři a půl milionu korun. Pokuty za zpoždění se přitom pohybují od tisíců po statisíce. „Za zpožděné vlaky jsme udělili drahám souhrnnou pokutu ve výši dvou a půl milionu korun,“ uvádí Ivo Heger. „Jestliže nemáte ve smlouvě pokuty, tak nemůžete dost dobře chtít po dopravci, aby dodržoval jízdní řády tak, jak by měl,“ naznačuje Jindřich Franěk.

Kraje ale můžou rozdávat pokuty jen za zpoždění, za které prokazatelně můžou dráhy. Většina jich přitom vzniká třeba kvůli opravám kolejí. „Téměř sedmdesát procent všech zpoždění dnes představují závady na infrastruktuře nebo výluky způsobené infrastrukturou, což ČD nemohou ovlivnit, protože nám koleje nepatří,“ podotýká Petr Šťáhlavský.  

Nejvíc pokut drahám rozdaly krajské úřady v Olomouci, Brně a Jihlavě, jinde k sankcím zatím nesáhli.