Středočeská záchranka zřizuje nové call centrum

Střední Čechy – Záchranáři si stěžují, že lidé volají na krizové linky kvůli zbytečnostem a blokují tak telefony pro vážné případy. Dispečeři mluví až o 80 procentech případů, kdy dochází ke zneužívání nouzového čísla 112. Záchranáři zhruba ve třetině případů musejí vyřizovat hovory, v nichž se lidé chtějí jen poradit o běžných nemocech. Ve středních Čechách se proto vedení záchranné služby rozhodlo zřídit na jiném čísle speciální call centrum, které bude fungovat jako poradna.

Nejvíce lidé zneužívají nouzové číslo 112, které si pletou s tzv. helplinkami mobilních operátorů. Velmi často také opakovaně prozvánějí, podle evidence hasičů i třicetkrát během 15 minut z jednoho čísla. Operační důstojník Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje Jaroslav Gabriel informoval, že nyní, o prázdninách, tuto linku často zneužívají děti.

Vloni operátoři zablokovali více než 650 mobilních telefonů, jejichž majitelé opakovaně zneužívali tísňové linky. Záchranáři na čísle 155 zase často místo urgentních případů musejí s volajícími řešit například psychické problémy. Dispečer linky 155 Patrik Merhaut mluví zhruba o 30 procentech případů, kdy se operační středisko potýká s netísňovými výzvami. Jeho slova potvrdil i ředitel středočeské záchranky Martin Houdek.

Vznikne proto speciální call centrum, které bude fungovat jako poradna. Středočeské záchranáře inspiroval systém zavedený ve Velké Británii. Neakutní případy bude dispečer na lince 155 přepojovat do call centra. Tam bude mít operátor čas pacientovi poradit a případně ho i odkázat na další odborníky a organizace.

Centrum bude prvním svého druhu v České republice, fungovat začne v polovině září, zatím pro Kladensko, Rakovnicko, Mělnicko a Berounsko. Záchranáři ale plánují jeho postupné rozšíření i na další okresy.