V Pardubicích vzniká největší černá stavba v zemi

Pardubice – Firma D+D začala stavět logistické centrum za 800 milionů korun bez územního řízení a stavebního povolení. Dodatečně o něj sice požádala, ale až ve chvíli, kdy už jednu z hal dokončila. Investor většinu pozemků vlastní, schází mu ale 500 metrů čtverečních, které patří městu. Součástí povolení má tak být i nájemní smlouva s městem. Stavební úřad i zastupitelé vidí v praktikách firmy nebezpečný precedens. Nakonec se ale dohodli, že město pozemky pronajme. Investor ale musí nejprve získat veškeré podklady pro dodatečné stavební povolení. Logistické centrum je největší černou stavbou v zemi. Na 14 hektarech má vzniknout pět nájemních hal. Investor garantuje 750 pracovních míst.

Většina zastupitelů vidí v praktikách firmy jednoznačný úmysl. Podle Václava Snopka (KSČM) jsou využívány hlavně mezery v zákoně: „Tak, aby někdo v tuto chvíli legalizoval naprosto evidentní černou stavbu.“ Obavy zastupitelů potvrdil i stavební úřad. „Máme signály, že jsou investoři, kteří s napětím očekávají vyvrcholení této záležitosti s tím, že eventuelně jsou rozhodnuti také stavět načerno,“ upozornil vedoucí Stavebního úřadu Pardubice Jiří Vopršal.

Nakonec se ale zastupitelé dohodli, že město pozemky pronajme. „Jenom náklady na bourání by byly až 20 milionů korun. To je pro město částka, kterou by v tuto dobu pravděpodobně neskouslo,“ řekl ČT zastupitel Pardubic Jindřich Tauber (ČSSD). Investor ale dostal podmínku, musí nejprve získat veškeré podklady pro dodatečné stavební povolení. Čas má do konce roku. „Nemusíme po něm požadovat zbourání stavby, to by asi nebylo dobře, ale musíme po něm chtít všechny kroky, které dělají všichni ostatní poctiví projektanti i investoři,“ uvedl zastupitel Pardubic Miroslav Petráň (SPP – SNK). Petr Dědek z D+D Park Pardubice věří, že vše nakonec dopadne dobře. 

Řada zastupitelů slibům firmy nevěří

Jedním z hlavních problémů je napojení centra na město. Klíčová je především křižovatka na silnici I/36, která musí být hotová do konce příštího roku, jinak centrum kolaudaci nezíská. Dědek zastupitelům řekl, že řešení už firma našla: „Podepíšeme s Ředitelstvím silnic a dálnic smlouvu, že pokud neseženou finanční prostředky, my ji zaplatíme.“ D+D chce také zpočátku vozit většinu zboží po železnici, později pak polovinu nákladů. Řada zastupitelů ale slibům nevěří a očekává, že doprava v Pardubicích se ještě zhorší. Obavy mají i ze slibovaného počtu pracovních míst.