Na turistické značení scházejí peníze

Liberecko – Libereckému kraji hrozí, že přijde o propracované turistické značení, podle kterého se orientují statisíce lidí. Systém využívá široká turistická obec, ale i cyklisté a v průběhu zimní sezony také lyžaři. Peníze od kraje na jeho údržbu pokrývají náklady ani ne z poloviny. Klub českých turistů (KČT) varuje, že se orientační systém, který nám závidí celá Evropa, může zcela rozpadnout. V Libereckém kraji je financování značení nejhorší, potíže však mají členové KČT i jinde, přestože cestovní ruch podle nich přináší značné částky.

Statisíce turistů láká každoročně do Libereckého kraje celkem 2 650 kilometrů značených tras v Jizerských horách, části Krkonoš, na Ještědském hřebeni a v Českém ráji. Systému značení však hrozí, že se rozpadne, peníze od kraje totiž na údržbu nestačí. Už nyní pracují značkaři v krizovém režimu. „Letos jsme se dostali do stavu, že jsme museli všechno, jako je stavba rozcestníku, obnova směrovek nebo údržba, zastavit a přesto nám finance v současné době nepostačují,“ potvrdil vedoucí značkařského obvodu Liberec a Jablonec nad Nisou Zdeněk Rajsigl z Klubu českých turistů a jeho kolegyně Jindřiška Brabcová doplnila: „Pásové značení i směrovky využívají také cyklisté a lyžaři, takže to je opravdu pro širokou turistickou obec.“

Dobrovolníci z Klubu českých turistů žádají Liberecký kraj o peníze na údržbu každoročně. Opravy a přemalování značek v regionu přijde ročně na 250 tisíc Kč, kraj ale i přes opakované výzvy přispívá částkou jen 120 tisíc. Podobné problémy přitom značkaři v ostatních krajích neznají. „Peněz by potřebovali opravdu daleko víc. Budu se snažit je nějakým způsobem získat,“ prohlásila náměstkyně hejtmana Libereckého kraje Lidie Vajnerová (SOS). Již loni musela centrála Klubu českých turistů údržbu značek na Liberecku jako v jediném kraji dotovat. České turistické značení přitom patří ke světové špičce.

Financování ze strany Libereckého kraje je skutečně dlouhodobě nejhorší, letos však KČT hlásí neochotu při jednáních také ve Středočeském a Plzeňském kraji. Naopak vstřícné a velmi ochotné jsou tradičně kraje na Moravě. Systém turistického značení stojí ročně čtrnáct a půl milionu korun, částkou 7 milionů 700 tisíc přispívá ministerstvo pro místní rozvoj a zbytek mají doplatit kraje. Nejedná se přitom o velké částky, jde o statisíce korun. Kraje, které nechtějí tyto peníze doplácet, by si podle KČT měly uvědomit, že příjmy z cestovního ruchu se v posledních letech pohybují kolem 10 miliard korun ročně a právě propracovaný a kvalitní systém turistického značení na tom má velkou zásluhu.

/*json*/{"map":{"lat":50.76702,"lng":15.056135,"zoom":11,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":50.76702,"lng":15.056135,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/