Ve Vysokém Mýtě oslavily veterány slavného karosáře Sodomku

Vysoké Mýto – Více než dvě desítky veteránů se sjelo do Vysokého Mýta, a rozhodně ne obyčejných. Tyto unikáty spojuje fakt, že jejich karoserie navrhl a zhotovil Josef Sodomka, před 2. světovou válkou celoevropsky renomovaný autor jedinečných modelů. První karoserii pro vůz Praga Mignon vytvořil v roce 1925, další pak modeloval na podvozcích aut domácích i zahraničních značek. Komunistickému režimu však nevyhovoval a zemřel v bídě.

Při pohledu na ladné aerodynamické tvary karoserií Josefa Sodomky se tají dech. Jeden z veteránů – Aero 50 Dynamic, řečený Arizona, z roku 1939 koupilo muzeum ve Vysokém Mýtě od majitele v Českém Dubu jako kupu plechu za milion. Dalších 850 tisíc stála dvouletá oprava a návrat do původního stavu. „Je to takové zadostiučiní. Když jsme to před lety přitáhli jako hromadu šrotu, někteří se smáli a klepali si na čelo. Teď už to tak není a už je všechno v pořádku,“ vzpomíná ředitel muzea Jiří Junek.

Sodomka patřil za první republiky k evropské špičce karosářů. Na zakázku vytvořil karoserii pro vůz Bugatti, Tatru pro Jana Wericha, kabriolet La Salle pro britský panovnický dvůr nebo Rolls Royce pro perského šáha. Typické jsou jeho blatníky ve tvaru kapky. „Sodomkova karoserie vypadá robustně, na všech autech je to vidět. Sodomka kupoval podvozky a od přední části, od prsou, karosoval zbytek. Když se podíváte, všechny mají svůj rukopis,“ popisuje své miláčky na čtyřech kolech pořadatel srazu František Dostál.

Podle odhadu historiků vytvořil Sodomka na 1200 jedinečných karoserií. Předběhl dobu, jenže únor 1948 Sodomku v jeho rozmachu zastavil. Přišel o továrnu a v roce 1965 zemřel v naprosté bídě.