V noci se kamiony vrátí na Jižní spojku

Praha – Návrat kamionů na západní část pražské Jižní spojky v nočních hodinách už je téměř jistý. Budou jezdit pouze ve směru k Barrandovskému mostu, opačný směr zůstane pro nákladní dopravu uzavřen. Návrh schválila městská rada, potvrdila tak rozhodnutí radnice Prahy 4. Kamiony začnou po Jižní spojce jezdit od 1. září. Omezené otevření jihozápadní části vnitřního Městského okruhu nákladní dopravě má odlehčit Spořilovské spojce, v jejímž okolí je v noci nadměrný hluk. Na snadný průjezd Prahou od východu na západ přesto musí řidiči kamionů zapomenout. Ulice K Barrandovu jim zůstane uzavřena, proto budou muset od Barrandovského mostu sjíždět do Strakonické a po ní pokračovat ke vnějšímu Pražskému okruhu.

Těžká nákladní vozidla budou moci vjet do úseku mezi Spořilovskou a Barrandovským mostem pouze mezi 22. a 6. hodinou – a pouze v tomto směru. Opačným směrem budou muset nadále i v noci jezdit po Pražském okruhu, dálnici D1 a Spořilovské ulici. Jde o dočasné opatření, se kterým přišel magistrát, schválila ho Praha 4 a nyní i rada hlavního města. „Chtěli jsme intenzitu rozdělit na dva dopravní toky – jeden směr východo-západní a druhý směr západo-východní –, abychom zátěž rozdělili na větší území,“ shrnul náměstek primátora Karel Březina.

Ačkoli primátor Bohuslav Svoboda zdůraznil, že půjde zprvu o zkušební provoz, Jižní spojka nejspíš bude v noci pro kamiony otevřena až do doby, kdy vejde do provozu jihovýchodní část vnějšího okruhu.

Proti návrhu ale razantně vystoupila opozice v Praze 4. Zesílení nočního provozu na Jižní spojce a ve Strakonické ulici podle kritiků poškodí obyvatele Krče, Braníku, Chuchle a Lahovic. Opoziční politici a občané dotčených čtvrtí dokonce iniciovali i vznik petice. „Chceme, aby část kamionů, která Prahou jenom projíždí, byla odkloněna na železnici, jako to bylo mezi Českou republikou a Saskem,“ navrhl zastupitel Prahy 4 Petr Štěpánek.

Alternativou k odklonění nákladní dopravy může podle kritiků být také překrytí Spořilovské ulice tubusem z polykarbonátu. Taková stavba je ale problematická hned z několika hledisek. „Je otázka nákladů a také důsledků, které to má na přilehlé okolí – je to obrovská překážka, obraz celého území, kterým prochází, se ovlivňuje. Je to také nepříjemné pro rezidenty, kteří bydlí v těsné blízkosti,“ poukázal František Lehovec z Fakulty stavební ČVUT.

Vedení městské části se přesto s opozicí shodne, že jsou potřeba další opatření. Noční odklonění nákladní dopravy považuje radnice pouze za částečné řešení problému s hlučnou Spořilovskou.

Podobný názor mají také nákladní autodopravci. „Je to jen malý krůček k řešení tohoto problému,“ komentoval noční otevření západní části Jižní spojky mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Řidiči podle něj středem města projíždět nechtějí, ale nemají jinou možnost, dokud nebude dostavěna část městského okruhu kolem Běchovic.

Nákladní auta nesmějí na část Jižní spojky od chvíle, kdy byl zprovozněn Pražský okruh v úseku od dálnice D1 na Slivenec. Protože není hotova navazující část od dálnice D1 do Běchovic, je pro kamiony k dispozici Jižní spojka od Štěrboholské spojky ke Spořilovské. Zbylý úsek však vede souběžně s vnějším okruhem, na který musí nákladní doprava přejíždět – zanedlouho už pouze mezi 6. a 22. hodinou.