Ostravský projekt se dostal do celosvětového finále

Ostrava – Student strojní fakulty Vysoké školy báňské v Ostravě Marek Gebauer slaví velký úspěch, probojoval se spolu s deseti soupeři do celosvětového finále Altran Engineering Academy. Soutěž sice nevyhrál, ale zato se proslavil svým projektem, který by mohl posloužit konstruktérům týmu Formule 1 při řešení problematiky opotřebení závodních vozů. Mezinárodní soutěž Altran Engineering Academy byla založená před pěti lety a je jedinečnou příležitostí ty, kteří mají zájem získat praktické zkušenosti a rádi by pronikli do jinak uzavřeného světa Formule 1. Soutěž každoročně přitahuje stovky mladých uchazečů z nejlepších univerzit a škol na celém světě.

Na začátku bylo 170 soutěžících, potom už jen 11 a mezi nimi i Marek Gebauer, který jako jediný reprezentoval naši republiku. Jeho soupeři byli nejen z Evropy, ale také například z Indie, Brazílie, Kanady a Spojených států amerických. Soutěž Altran Engineering Academy pořádá tým Formule 1 Renault a společnost Altran a jejich cíl je jasný: dát příležitost novým talentům. „Nejdřív jsem se domníval, že už to někdo vymyslel. Pan Szweda mi však říkal: Taková varianta existuje, ale ne to, co jste navrhl. Poslal jsem to do Altran Academy a za měsíc: Congratulation, jste ve finále. Je to výborné,“ vysvětluje Marek Gebauer a jeho pedagog z VŠB-TUO Jan Szweda doplnil: „Měl to celkem dobře propracované, potřeboval dát dohromady rovnice ohledně rámcových výpočtů proudění, odvodu tepla, energie.“

Třiadvacetiletý student oboru Aplikovaná mechanika se ocitl až v celosvětovém finále konstruktérů díky nápadu vylepšení brzdového systému, především z hlediska proudění vzduchu k zajištění lepšího chlazení. Jeho projekt by tak mohl pomoci technikům Formule 1 zmírnit opotřebení závodních vozů. „Když dvakrát chladíte, máte účinnost o 20 % vyšší. Myslím, že je to mnohem lepší, z původních 600 stupňů se mi to podařilo snížit na 400,“ dodal Marek Gebauer. Vítěz celosvětového finále této soutěže vyhraje půlroční stáž v týmu Formule 1 ve stáji Renault. Má tak možnost spolupracovat s piloty Vitalijem Petrovem, Robertem Kubicou anebo s českým třetím testovacím pilotem Janem Charouzem. „Je super, že tým Formule 1 Renault podporuje mladé talenty, zvlášť v oboru vědeckém. Dává tak studentům motivační faktor, kam se mohou dostat,“ prohlásil Jan Charouz.

Marek Gebauer sice celosvětové finále soutěže konstruktérů nevyhrál, ale svůj vynález už má patentovaný a chystá se jej rozhodně ještě prosadit.

/*json*/{"map":{"lat":49.841272,"lng":18.290248,"zoom":10,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.841272,"lng":18.290248,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/
Logo firmy Renault
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24