Vlaky mezi karlovarskými nádražími budou jezdit i příští rok

Karlovy Vary – Vlaky mezi horním a dolním nádražím v Karlových Varech budou jezdit i v jízdním řádu pro rok 2011, ačkoli je České dráhy původně chtěly zrušit. Karlovarský kraj se rozhodl, že trať zařadí do systému základní dopravní obsluhy a za vlaky drahám zaplatí. Dosud byly jízdy mezi oběma stanicemi oficiálně vykazovány jako manipulační do depa u dolního nádraží, kraj tak za spoje neplatil. Dráhy ale už depo nepoužívají a peníze za jízdy mezi oběma karlovarskými stanicemi chtěly.

Na dolní karlovarské nádraží zajíždějí z horního nádraží vlaky přijíždějící z Merklína a z Potůčků. Podle původního návrhu nového jízdního řádu měly všechny končit už na horním nádraží, které je dále od centra než dolní nádraží. Dráhy nemínily spoje dotovat po zrušení depa u dolní stanice, kam motoráky dříve musely zajíždět. „V souvislosti se zrušením depa v Karlových Varech-Tuhnicích nemáme jediný důvod tyto jízdy provozovat,“ zdůvodnil ředitel krajského centra ČD Vladimír Omelka.

Města chtěla vlaky, peníze ale nedala

Ukončení spojů na horním nádraží se ale vůbec nelíbilo Karlovým Varům a především menším obcím v okolí, jejichž obyvatelé dojíždí vlakem na dolní nádraží. „Důležité instituace – VZP, sociálka, poliklinika – jsou hned vedle dolního nádraží, navíc je tam autobusové nádraží,“ upozornila starostka Perninku Jitka Tůmová.

Krajské město odmítlo nabídku Českých drah, aby vlaky platilo, situaci nakonec zachránil Karlovarský kraj. Slíbil, že vlaky zaplatí. Podle nové verze návrhu jízdního řádu tak má mezi oběma stanicemi příští rok jet nejméně 34 spojů. Z nich pojede 27 do Potůčků nebo zpět, dalších pět do Merklína a dva budou vyjíždět z dolního nádraží na trať Chomutov–Cheb.

Počet vlaků by se mohl ještě zvýšit o spoje dopravní společnosti Viamont. „Budeme jednat o možné spolupráci mezi společnostmi Viamont a ČD o prodloužení některých spojů z Mariánských Lázní směřujících na karlovarské dolní nádraží až na horní nádraží,“ upozornil náměstek karlovarského hejtmana Petr Navrátil.

Ministerstvo dá drahám méně

Zatímco v Karlovarském kraji se podařilo Českým drahám dojednat zvýšení plateb, ministerstvo dopravy by naopak chtělo dopravci dávat méně peněz na rychlíkové a expresní spoje. Ve vlaku na cestě z Prahy do Ústeckého kraje to oznámil ministr dopravy Vít Bárta. V rámci úspor v resortu dostanou dráhy méně peněz na obnovu vozového parku, uvažuje také o zákazu navyšování dotací na dálkové vlaky o inflaci, čemuž by dráhy musely následně přizpůsobit provoz.