Historické nádraží hledá využití

Pardubice - Historické nádraží v Ústí nad Orlicí se bourat nebude. Zachránilo ho rozhodnutí ministra kultury, který navzdory výhradám Českých drah prohlásil budovu kulturní památkou. Původně měla ustoupit modernizaci železničního koridoru. Rozhodnutí uvítalo hlavně občanské sdružení Nádraží nedáme!, které chce budovu zachovat. Celá věc má ale háček. Do obnovy zchátralého objektu se teď nikomu nechce.

Podle jedné z variant se mělo nádraží opravit při modernizaci železničního koridoru a právě o to občanské sdružení dál usiluje. Vlastník objektu, České dráhy, se však k nákladné opravě nehlásí. Radost mají naopak autoři petice z občanského sdružení, kterým se podařilo prosadit objekt za národní kulturní památku. „Pro budovu nádraží to znamená, že zůstane stát,“ říká Milan Mariánek z oddělení kultury a památkové péče Krajského úřadu Pardubického kraje.

Demolici nádraží v petici odmítlo sedmnáct tisíc lidí. Občanské sdružení slaví úspěch a pokračuje v jednáních. „My budeme jednat s investorem o rekonstrukci této budovy v rámci přestavby trati,“ vysvětluje iniciátor petice občanského sdružení Nádraží nedáme! Martin Kadrman.

Obnovu klasicistní budovy z roku 1874 jako součást nového železničního koridoru očekává i kraj. „Pokud ministerstvo dopravy tvrdí, že to nenaruší průběh rekonstrukce, tak nevidím důvod, proč by se neměla ta budova využít,“ uvádí pardubický hejtman Radko Martínek.

Jenže České dráhy pro budovu nemají využití a Správa železniční dopravní cesty její opravu v rámci modernizace koridoru odmítá. Důvodem jsou úspory. „Nemůže být řeč o tom, že by v rámci investic bylo počítáno i s budovou nádraží nebo s jejím odkupem,“ zdůrazňuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Samo město požaduje stavbu úplně nového nádraží na kerhartické straně. Starou budovu za současných podmínek nikdo nechce. „Nikdo nepřišel na nic, co by v té budově mohlo být, protože ČD v ní potřebují pro sebe prostor zhruba čtyřikrát čtyři metry,“ upozorňuje starosta Ústí nad Orlicí Richard Pešek.

Informační centrum, půjčovna kol nebo hostel. I takové návrhy na využití budovy padly. Zatím ale zůstává jen původní stará čekárna, nevzhledné toalety a prázdné popraskané zdi. České dráhy proto již před časem nabídly budovu nádraží za symbolickou jednu korunu. Výzva směřovala hlavně k občanskému sdružení Nádraží nedáme! Podle iniciátora petice Martina Kadrmana je však taková nabídka absurdní proto, že záchrana památky v řádu desítek milionů korun je záležitostí státu.

/*json*/{"map":{"lat":49.973614,"lng":16.394297,"zoom":11,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.973614,"lng":16.394297,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/