Jak ušetřit na stavebních zakázkách?

Hradec Králové - Překvapivě velké snížení ceny oproti zadání zaznamenala ve veřejné soutěži radnice v Hradci Králové. Zakázku na opravu sportovního areálu vypsala za sto třicet sedm milionů korun. Vítěz ji získal za devadesát milionů, tedy za částku o třetinu nižší. Podle experta je to výraz krize ve stavebnictví, ale také toho, jak zbytečně draze dosud obce stavěly.

Hradecká radnice se rozhodla opravit a dostavět sportovní areál Bavlna. Rozpočet projektanta na tuto stavbu činil sto třicet sedm milionů korun.  Do veřejné soutěže se přihlásilo sedmnáct uchazečů, kteří se začali předhánět v co nejnižší ceně, kterou nabídnou. „Vítězná firma Stako se zavázala, že hřiště postaví za osmdesát devět milionů devět set třicet dva tisíc korun, což je o čtyřicet sedm milionů korun levněji, než jaká byla zadávací cena. Vzhledem k objemu zakázky se jedná skutečně o rekordní snížení ceny,“ připomíná mluvčí hradeckého magistrátu Václav Svoboda. „Je to cena reálná. My jsme připraveni tuto zakázku realizovat za nabídnutou cenu bez navýšení, bez dodatků,“ říká jednatel firmy Stako Petr Kulda.

Takové dramatické snížení ceny o třicet čtyři procent oproti zadání soutěže na hradecké radnici nepamatují. „Pokud to snížení je o třicet procent, tak si myslím, že to je postavené za náklady. Práce je málo a proto se firmy snaží,“ domnívá se expert na stavebnictví Martin Bílek. „Krize, která do stavebnictví přišla o něco později než do jiných odvětví, je výhodná v tom, že ty firmy opravdu jdou nízko s cenami,“ připomíná náměstek hradeckého primátora Josef Malíř.  

Náměstek Malíř naopak pamatuje stavby dražší, než byl původní rozpočet v soutěži. Třeba křižovatka Stoletá byla o pět milionů dražší. Firmy tehdy měly vysoké marže, dvacet i pětadvacet procent, při stavbě bytů i silnic, odhadl Malíř. „Určitě veřejná správa v minulosti stavěla podstatně dráž, než bylo třeba,“ uvádí Martin Bílek. 

Podle Josefa Malíře mají veřejné rozpočty v průběhu letošního a příštího roku jedinečnou šanci na veřejných zakázkách uspořit, protože firmy budou mít eminentní zájem stavět i za ceny, které je vlastně jenom udrží při životě.