Parní lokomotiva vykolejila v Jihlavě

Jihlava – Při cestě k jihlavskému nádraží vykolejila parní lokomotiva 310.922 „Kačenka“ i část soupravy, kterou vezla na víkendovou akci do Slavonic. Při nehodě byla poškozena také trať. Ve vykolejených vozidlech nikdo nebyl, událost se tak obešla bez zranění. Proč historický vlak vykolejil, zjišťují na místě inspektoři. Kvůli vyšetřování a odstraňování následků havárie je u Jihlavy zastaven provoz.

Nehoda se stala před polednem. Prázdná historická souprava byla připojena k manipulačnímu vlaku, který jel z Brna do Jihlavy, aby byla v sobotu k dispozici pro zvláštní jízdy na lokálce mezi Kostelcem a Slavonicemi. „Za stanicí Luka nad Jihlavou souprava parní lokomotivy a pěti vagonů zatím z nezjištěného důvodu vykolejila a v tomto stavu ujela kolem deseti kilometrů,“ přiblížil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Celkovou škodu vyčíslili želežničáři na 900 tisíc korun, z toho 600 tisíc bude stát oprava historického vlaku, zbytek rekonstrukce trati.

Takový způsob jízdy poškodil nejenom historická vozidla, ale také koleje. Další vlaky na ně proto nemohou. Zastaven je železniční provoz ve směru z jihlavského hlavního nádraží na Okříšky, vlaky nejezdí mezi Jihlavou a Lukami nad Jihlavou. Cestující musí přestupovat do náhradních autobusů. Mluvčí inspekce upozornil, že pokud je dráha poškozena v celé délce z Luk do Jihlavy, potrvá výluka několik dnů. Vzhledem k nehodě musely dráhy zrušit také naplánované víkendové jízdy historického vlaku mezi Kostelcem u Jihlavy a Slavonicemi. 

Unikátní parní lokomotiva 310.922 vznikla v roce 1930 v plzeňské Škodě, poté sloužila ministerstvu obrany, resp. železničnímu vojsku. Od 70. let byla vystavena jako pomník v třebovském depu, v polovině 90. let se dočkala opravy a znovuzprovoznění. V následujících letech byla často k vidění při nostalgických jízdách zejména ve východních Čechách a na Vysočině.