Co dál s letištěm v Hradci?

Hradec Králové - Dopravní letadlo Boeing 737-300 testovalo bývalé vojenské letiště v Hradci Králové. Areál o rozloze dvě stě třicet hektarů patří městu a to se snaží oživit civilní provoz příležitostnými lety cestovních kanceláří. Dopravní letoun zkoušel, jestli letiště takové nároky zvládá. Další náklady by si však vyžádalo tzv. hendlingové vybavení sloužící k odbavení pasažérů. 

Přistává Boeing 737 pro sto čtyřicet cestujících. Na hradeckém letišti tak vytváří chvilkovou iluzi mezinárodního vzdušného přístavu. Městská firma, která letiště třetím rokem provozuje, zkouší, zda by odsud mohla příležitostně odlétat větší dopravní letadla, třeba s rekreanty k moři. Zatím pro to chybí technika. „Nemáme připravený systém přijímání letadel za ztížených povětrnostních podmínek,“ říká Tomáš Kvítek z letiště Hradec Králové. „Musíme získat hendlingové vybavení, tj. pozemní vybavení k tomu, aby se letadla mohla technicky odbavit, například schůdky, pásové dopravníky, vozidla na zavazadla,“ dodává jeho kolega Arpád Molnár.  

Na vybavení a úpravu letiště bude potřeba ještě asi dvacet milionů korun. Velká dopravní letadla by měla v Hradci přistávat jednou týdně. „Pokud by v budoucnu u nás měla přistávat takto veliká letadla, tak je potřeba nový terminál, kde bude možné odbavit minimálně dvě stě lidí,“ upozorňuje Tomáš Kvítek.

Letiště si na sebe nevydělá a pro Hradec představuje velkou zátěž. Radnice ho dotuje ročně deseti miliony. Do oplocení, značení drah a údržby vložila dalších třicet milionů. „Šance k tomu, že letiště bude jednou soběstačné, je poměrně veliká. Pokud se povede s příslušnými úřady ho certifikovat na tu úroveň letadel, o které usilujeme, tak se skutečně může dostat do situace, kdy nebude potřebovat provozní dotace,“ věří náměstek hradeckého primátora Josef Malíř.

Podle odhadu by měli klienti cestovních kanceláří začít hradecké letiště využívat v roce 2012.