Hradecká radnice dala za utopickou studii o využití letiště 1,6 milionu

Hradec Králové – Radnice v Hradci Králové vydává miliony korun za architektonické studie, které často končí nevyužité v šuplíku úředníků. Vedení města to obhajuje – prý je lepší drahá studie, která včas odhalí nedostatky záměru, než špatná a nepromyšlená stavba. Příkladem za všechny je studie o využití hradeckého letiště. Manažeři letiště mluví o utopii.

Studie totiž počítala s tím, že na stávajícím letišti v Hradci Králové vyrostou odbavovací haly za miliardy korun a že letiště bude schopno pojmout i 17 velkých dopravních letadel. Jeho manažeři se tomu jenom smějí. „Je to moc nadnesené. Spíš je to utopie,“ myslí si Arpád Molnár z Leteckých služeb Hradce Králové. „Jestli v dnešní době jsme schopni sehnat tak velikého investora? Takového neznám,“ dodává jeho kolega Roman Zindulka. „Studie je utopická v tom smyslu, že je maximální, to samozřejmě neznamená, že to letiště bude takto vypadat nebo že město má takový plán,“ obhajuje studii náměstek hradeckého primátora Josef Malíř.

Za studii radnice zaplatila jeden milion a 604 tisíc korun. Využít může snad jen část, která řeší dopravní napojení letiště. Zbytek skončí v archívu, možná ve sběru. Na letišti říkají, že za peníze za studii by se mohly koupit třeba schůdky k letadlu, které by byly potřebnější. Manažeři letiště podle svých slov stojí nohama na zemi a město žádají o dvacet milionů korun – chtějí ho upravit tak, aby do dvou let mohlo přijímat charterové lety cestovních kanceláří.

Vedení Hradce zadávání architektonických studií jako předběžné ověření záměrů hájí, i když město stojí miliony. „Skutečně máme v šuplíku hodně studií, ze kterých se někdy čerpá, někdy nečerpá, někdy se odepisují,“ připustil primátor města Otakar Divíšek. „Je lépe si nechat zpracovat třeba dvě studie, které samozřejmě stojí nějaké peníze, než pak za o několik řádů víc postavit stavbu, která je špatná, nelíbí se, nebo dokonce neplní tu očekávanou funkci,“ domnívá se jeho náměstek Malíř.