Obyvatelé Třince riskují životy, aby si zkrátili cestu

Třinec - Obyvatelé Třince postrádají přechod přes koleje. Přišli o něj kvůli stavbě železničního koridoru. Nahradit ho má nový podjezd. Jeho stavba se ale opozdila a není jasné, kdy bude hotový. Lidé tak riskují své životy a přecházejí kolejiště, kde se dá. Riziko se ještě zvýší, až se železniční koridor dostaví a vlaky tudy budou jezdit několikanásobně vyšší rychlostí než dosud.

Ani značka Zákaz vstupu, ani těžce schůdný terén nedokážou lidi odradit. Jejich cesta za nákupy se změnila v adrenalinový sport. Ze čtvrti Lyžbice, kde je také krajská nemocnice, vede totiž do centra Třince nejkratší cesta právě přes koleje. Nejbližší přechod je odsud vzdálený půl kilometru. Pro lidi to znamená dvoukilometrovou zacházku. „Tady není deset nebo dvacet domů, tady je jich kolem stovky a máme to daleko,“ stěžuje si jedna z místních obyvatelek. Přecházet přes železnici téměř kdekoliv je podle třinecké starostky naprosto běžné. Trať totiž prochází přímo středem města a navíc je ve stejné úrovni jako okolní terén. Přirozená překážka tam tedy chybí. „Vlaky zatím ještě stále jezdí rychlostí 50 kilometrů za hodinu, ale až se dokončí železniční koridor, budou jezdit rychlostí 140 až 160 kilometrů a budou tady opravdu hrozit smrtelné úrazy,“ varuje starostka Třince Věra Palkovská.

Reportáž Dagmar Famfulíkové (zdroj: ČT24)

Železniční přejezd pod centrálním třineckým náměstím má proto nahradit podjezd. Vybuduje ho Moravskoslezský kraj. Začátek stavby původně naplánované na srpen ale odložil. „V současné době se dopracovává a zjednodušuje zadávací dokumentace, protože k tomuto materiálu byla spousta dotazů a připomínek, takže 20. července krajská rada zřejmě vyhlásí nové výběrové řízení,“ uvedla mluvčí Moravskoslezského kraje Šárka Vlčková. Starostka města chce ale prosadit alespoň provizorní řešení do doby, než bude vybudován nový podjezd. Ten měl být hotový příští rok na jaře, v tuto chvíli ale není ani jasné, kdy se s jeho stavbou začne. Výstavba samotná má pak trvat dva roky.