Uklízet sníh v Praze je dobrý job

Praha - V Praze se od neděle snaží se sněhem vypořádat nejen silničáři, ale taky takzvaná sněhová pohotovost v ulicích, kterou tvoří brigádníci. Práci na odklízení sněhu na chodnících zatím ale nabízí jen Praha 6. Ostatní městské části čekají na kalamitní stav. V takové situaci by ruční úklid použili radní na těch nejzatíženějších úsecích komunikací.

Praha 6 je jedinou městskou částí, která sníh uklízí i z těch chodníků, o které by se mělo starat hlavní město. Navíc se rozhodla, že metací a posypové stroje nahradí dobrovolníky z řad obyvatel. O tuto práci je obrovský zájem, smlouvu získalo šest set lidí. „Momentálně jsem bez práce, proto jsem se přihlásil k úklidu sněhu,“ svěřuje se brigádník Petr Nováček. „Přijdu ráno a potom mám celé odpoledne volné,“ dodává jeho kolega Miroslav Svoboda. „Když jsme si dělali minulý rok kalkulaci, tak v případě, že bychom všechno uklízeli strojově, tak by nás to stálo až dvě stě deset milionů korun. Při ručním úklidu to vyjde na dvacet šest milionů,“ vysvětluje místostarosta městské části Praha 6 Jan Záruba. 

Každý brigádník si měsíčně vydělá dva tisíce korun bez ohledu na to, jestli sněží. Za odpracovaný den navíc pobírá pět set korun. Letos v únoru, kdy si se sněhem a náledím nedokázala poradit Technická správa komunikací, zaměstnávaly brigádníky také další městské části. Ty teď avizují, že pokud přijde kalamita, tuto pracovní sílu opět využijí. „Máme připravenou variantu brigádníků, kteří budou pomáhat na těch nejfrekventovanějších místech,“ říká mluvčí městské části Praha 4 Žaneta Pilařová. 

Jen nuselská radnice zaplatila minulou zimu za tento nadstandardní úklid, který by měl jít spíš na vrub hlavního města, šest milionů korun. Nad rámec svých povinností platí zimní údržbu například tady na estakádě z Palmovky na Krejcárek Správa železniční dopravní cesty. Hlavní město totiž stále odmítá převzít do správy několik ulic a chodníků, které vznikly výstavbou nového spojení. „Hradíme údržbu silničních komunikací, kterou bychom v žádném případě i ze zákona hradit neměli,“ upozorňuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. 

Hlavní město ale trvá na tom, že SŽDC na těchto ulicích nejprve musí vyřešit majetkové vztahy.