Ostravský elektrobus se osvědčil - příští rok budou jezdit už čtyři

Ostrava - Ulice Ostravy brázdí už čtyři měsíce elektrobus. Ekologický dopravní prostředek se podle ostravského dopravního podniku osvědčil. Některé jeho technické parametry jsou lepší, než dopravní podnik čekal. Naopak nedostatkem je jeho kapacita. Pojme totiž méně cestujících než autobus nebo trolejbus. Dopravní podnik už koupil další elektrobus a příští rok má v plánu koupit ještě dva.

Elektrobus „tankuje“ tak, že se musí alespoň na dvě hodiny připojit ke zdroji elektrické energie, aby se dobila baterie. Na rozdíl od autobusu s dieselovým motorem ale nepotřebuje naftu. „Je to skvělé, jezdí to úplně potichu,“ nešetří chválou jeden z cestujících. „Ve špičce se to podle mě vůbec neosvědčilo, protože je to malé a nevejde se sem moc lidí,“ myslí si ale další.

Na hodně vytížené linky se elektrobus skutečně nehodí. Místo jednoho kloubového trolejbusu by totiž elektrobusy musely jet tři. Nepotřebuje ale troleje a na rozdíl od autobusu prokázal ve sněhu lepší jízdní vlastnosti. „Tím, že má elektrobus plynulejší rozjezd a nemá stupňové řazení, tak se chová lépe než autobus, protože mu méně prokluzují kola,“ potvrdil ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.

Elektrobusy se do Ostravy hodí - neznečišťují ovzduší

Ostravský dopravní podnik už zakoupil druhý elektrobus. Stojí téměř jedenáct milionů korun. To je sice více než dvakrát tolik než autobus, jeho provoz je ale skoro třikrát levnější. Autobus spotřebuje na jeden kilometr naftu za 9 korun, elektrobus elektrickou energii za 3 koruny a 20 haléřů. Navíc do ovzduší nevypouští žádné zplodiny. „My musíme hledat každou desetinu procenta, o kterou můžeme zlepšit ovzduší v Ostravě, protože jsme dnes už na limitech téměř ve všem. Každé další zlepšení ovzduší bude skutečně vyžadovat investice, musíme hledat všechny způsoby a elektrobusy jsou jednou z možností,“ tvrdí primátor Ostravy Petr Kajnar. Další dva elektrobusy chce dopravní podnik koupit na jaře. Příští rok by tak po Ostravě jezdily čtyři.