Tradice Křižíkovy elektrické dráhy je v ohrožení

Táborsko – Křižíkova železnice z Tábora do Bechyně je nejstarší elektrickou dráhou ve střední Evropě. Cestující přepravuje bezmála 108 let. Letos ale na své výjimečnosti hodně ztratila. Většinu souprav totiž už nepohání elektřina, ale nafta. Více než stoletá tradice je tak podle fanoušků dráhy v ohrožení. Elektrické lokomotivy po ní jezdí už jen ve všední den ráno.

Jan Stránský z Klubu přátel elektrické dráhy Tábor – Bechyně informoval, že elektrické lokomotivy jezdily po dráze za Rakouska-Uherska, za první republiky, v době války i za socialismu. Podivuje se nad tím, že český novodobý kapitalismus na provoz nemá peníze.

Motorové Regionovy nasadily České dráhy na tuto trať z několika důvodů. Například zkracují čekání lidem, kteří v Táboře přestupují na jiné spoje, jak říká zástupce ČD v Jihočeském kraji Jiří Kafka. Především v létě je však Křižíkova dráha vyhledávanou turistickou atrakcí. Přijíždějí její fanoušci až z Austrálie nebo Japonska. I pro ně může být cesta Regionovou velkým zklamáním.

Reportáž Kristiny Vrkočové (zdroj: ČT24)

Starosta Bechyně Jaroslav Matějka (SNK-ED) je podle svých slov přesvědčen, že se změnou bude určitě řada lidí nespokojených. „Nová vozidla na tuto elektrickou trať budeme samozřejmě hledat a motorová budou postupně nahrazena,“ sdělil Jiří Kafka. Kromě původního elektrického vozu se na Křižíkově dráze vystřídaly čtyři další lokomotivy.