Svoboda: Blanku dostavíme nejpozději v březnu 2014

Praha - Tunel Blanka by dle vyjádření pražského primátora Bohuslava Svobody mohl být dostavěn nejpozději v březnu 2014. Podle Svobody by k tomu došlo v případě, že by se městu vůbec nepodařilo za projekt vyjednat nižší cenu. Ta se kvůli požadavkům stavitele, firmy Metrostav, vyšplhala k 37 miliardám. Jedna z 52 položek, na které by se dalo ušetřit, je podle mínění Svobody levnější varianta mostu přes Vltavu, na které by se dalo ušetřit až 600 milionů.

Pražské zastupitelstvo schválilo návrh rozpočtu pro letošní rok, který počítá s rozdílem 9 miliard mezi příjmovou a výdajovou stránkou. Svoboda však informace o rozpočtovém schodku důrazně dementuje. „Rozpočet je vyrovnaný. Těch devět miliard, které tam zdánlivě chybí, je účetní operace. Praha dostává státní dotaci na školství. Tato částka se nemůže do rozpočtu dávat, jde o rozpočtová pravidla. Daná suma nám prostě jeden určitý den přijde a další den ji obratem rozesíláme do jednotlivých škol. Z tohoto pohledu je náš rozpočet vyrovnaný,“ objasňuje Svoboda.

Zdeněk Tůma:

„Rozpočet zodpovědného hospodáře není seznam toho, co si chci koupit, ale jen toho, na co skutečně mám. Praha musí vyřešit obrovské vnitřní zadlužení města. Pokud by Praha byla firma, musela by šetřit rezolutněji.“

Opoziční TOP 09 kritizuje pražskou koalici za vznikající velké vnitřní zadlužení radnice. Svoboda však považuje úspory magistrátu za dostatečné. „Na základních úsporách jsme získali 850 milionů, to je velká suma. Výdaje jsme snížili o pět procent, stejně jako dotace pro městské části. Jediné, v čem nešetříme, je 100 milionů na školství, potom jízdné pro seniory a děti do patnácti let. To je součást koaliční smlouvy, určité dohody a toho se také budeme držet,“ ujišťuje Svoboda.

Jedním z předvolebních slibů, které musela pražská ODS v uplynulých týdnech přehodnotit, je rychlost výstavby velkých investičních celků. Zejména se jedná o zpoždění výstavby tunelu Blanka, na který půjdou jen letos čtyři miliardy z městského rozpočtu. „Cena tunelu narůstá, z původních 27 miliard už na 37 miliard. Momentálně jednáme o tom, co je to za navýšení, které položky mají své zdůvodnení. Po propadech půdy se musela změnit ražební technika, což stavbu prodražilo asi o pět miliard. U jiných položek si ale dovedu představit, že je nebudeme nakonec realizovat vůbec. Na tom, nakolik se nám podaří cenu snížit, závisí i doba, ve které tunel dokážeme dostavět. Pokud by se nepodařilo vyjednat vůbec nic, tak nejzazší termín dostavby je březen 2014,“ vysvětluje primátor.

V nejbližších týdnech by měla radnice rozhodnout rovněž o čističce odpadních vod. Na stavbu nové čističky využije město finanční prostředky z loňského roku. Zároveň se však město musí vyvázat z některých starých smluv, případně upravit ty stávající. „V tuto chvíli intenzivně jednáme, neboť délka stávající smlouvy odporuje směrnicím Evropské unie. Musím konstatovat, že došlo k výraznému posunu v jednání mezi námi a smluvním partnerem, firmou Veolia. Obě strany vyslovily vůli, pokud bude některé z řešení vyžadovat dotaci z EU, tomuto unijnímu požadavku vyhovět. Jednání ale běží dál,“ přibližuje současnou situaci Svoboda.

Termín vyhlášení tendru byl stanoven na 21. února, podle Svobody je ale už v tuto chvíli jasné, že toto datum radnice nedodrží. „Opozice na jednání zastupitelstva vznesla požadavek na týdenní odklad, neboť neměli čas se seznámit se všemi materiály. Finální jednání se tak uskuteční právě v pondělí, odklad by tak měl být minimální, v řádu dnů. Toto zdržení navíc nehraje žádnou roli v tom, zda se nám podaří dosáhnout na evropskou dotaci, či nikoliv,“ je přesvědčen Svoboda.

Tunel Blanka
Tunel Blanka