Těšínští se přou o hraniční mosty

Ostrava – Občané Českého Těšína se přou o budoucnost dvou jednosměrných mostů, které město spojují s polským Cieszynem. Jedna skupina trvá na zachování současného stavu, druhá požaduje otevření města pro obousměrnou dopravu. Obě již na podporu svých snah vypracovaly petici. Podle zástupců obou měst se zavedení obousměrného provozu na mostě Svobody plánuje do dvou měsíců.

Podle těšínských obyvatel by zavedení obousměrného provozu na mostě Svobody přes řeku Olši mělo výrazný dopad na Střelniční ulici, na kterou most na česko-polské hranici navazuje. „Ta auta tak pojedou přes celý Těšín, což považuji za nerozumné,“ konstatoval předseda petičního výboru proti přestavbě mostů Pavel Hulva.

Město otevře most Svobody v obou směrech

Silnější hlas odpůrců dopravního otevření mostu Svobody vedl město k tomu, aby se problémem začalo zabývat. „Petice vznikla ještě před samotným závěrem projektu na základě ne úplně konkrétních informací, čili chápu, že někteří občané měli strach, jaký to bude mít dopad na změny organizace ulic, ve kterých bydlí,“ uvedl starosta Českého Těšína Vít Slováček.

Podle odborníků ovšem zprovoznění obou mostů ve dvou směrech, o které se zasazovala druhá skupina obyvatel, nic neřeší. Z několika variant se nakonec jeví jako nejreálnější ta, kdy bude most Svobody obousměrný a most Družby pouze pro pěší. Takový zásah do městské infrastruktury by však radnici vyšel nejméně na 24 milionů korun.

Pěší zóna? Ať Olše spojuje

Českotěšínská radnice proto hledá jiné, dočasné řešení. „Krokem bez nároku na financování by bylo zavedení obousměrného provozu na mostě Svobody, který by měl částečně odtížit tomu dopravnímu zatížení centra města, a potom tou navrhovanou vizí do budoucna je uzavřít most Družby a spojit obě města jakousi pěší zónou,“ představil plány radnice starosta Slováček.

„Je to logický krok snahy, aby Olza (Olše) nedělila, ale spojovala. Především je to zářný příklad, jak využívat možnosti Schengenu,“ konstatoval sekretář Euroregionu Těšínské Slezsko Václav Laštůvka. Právě řeka Olše tvoří přirozenou hranici mezi oběma částmi dříve jednoho města i mezi Českou republikou a Polskem.

/*json*/{"map":{"lat":49.747056917438,"lng":18.628478050232,"zoom":15,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.743216116709,"lng":18.62886428833,"type":"1","description":""},{"lat":49.749524852731,"lng":18.626976013184,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/