Další lanovka v Karlových Varech zatím nebude

Karlovy Vary – Karlovy Vary se rozhodly, že v nejbližší době nebudou dokončovat rozestavěnou lanovou dráhu na vrchol Tři kříže. Lanovka se s různými prodlevami buduje více než sto let. Město shodilo ze stolu plány svých předchůdců s tím, že jsou drahé a do lázeňských lesů se nehodí. Opozice zase naopak tvrdí, že tím Karlovy Vary přicházejí o prestižní projekt. Původně měla vést na vrch Tři kříže pozemní či ozubnicová dráha z Vřídelní ulice. Projektovala ji švýcarská firma inženýra H. H. Petera a stavbu prováděla rakouská firma Rella und Neffe.

Lázeňské lesy mají sloužit k odpočinku, do přírody a klidného kouta města nepatří lanovka, která bude přepravovat stovky turistů. „To je o tlaku lobby, která si pak nahoře postaví restauraci, a my jim tam uděláme za 100 milionů přivaděč,“ vysvětluje jeden z důvodů zastavení projektu náměstek primátora města Jiří Kotek (ALTERNATIVA). Opoziční zastupitel Tomáš Hybner (ČSSD) však nesouhlasí: „Je to amatérský přístup vedení města k historickým hodnotám, kulturním hodnotám našich předků.“ Stavbu lanové dráhy krátce po jejím zahájení přerušila první světová válka, po roce 1920 se stavební dělníci na trať vrátili. „Kolem třicátého roku přišla hospodářská krize a ta zastavila výstavbu lanovky navždy,“ vysvětlil historik Stanislav Burachovič.

Bývalý náměstek primátora nechal zpracovat studii. Za přibližně sto milionů korun by stavební firmy lanovku dokončily, peníze se chtěli radní pokusit získat z evropských dotací. Nová dráha měla zpřístupnit další část lázeňských lesů. „Na tomto projektu se pracovalo více než tři roky. Pracovali na tom úředníci, odborníci, historici,“ dodal Tomáš Hybner, avšak Jiří Kotek namítá: „Výše investice je v dané době v Karlových Varech naprosto neúnosná.“ Náměstek nepředpokládá, že by v horizontu deseti let Karlovy Vary náročné dokončení lanové dráhy mohly financovat.

A jaký byl původní smysl této stavby? Na počátku minulého století šlo u stavby podle historiků o čistě komerční projekt, na vrcholu Tři kříže měl stát hotel. Na tehdejší dobu to byl velmi netradiční projekt. Stavba měla mít kruhový základ, aby připomínala babylonskou věž. V současné době přípravu stavby připomínají už jen zarostlé a zanesené betonové základy. Zajímavostí je, že v roce 1920 byly lanové dráhy módní záležitostí. Karlovy Vary měly dvě lanovky, třetí se připravovala. Nejvyužívanějším dopravním prostředkem tehdy byli koně a oslíci, kteří tahali lázeňské hosty po městě, lanová dráha tedy tenkrát představovala velmi moderní způsob přepravy lázeňských hostů. Dnes je situace jiná, nové vedení města chce naopak v lázeňských lesích udržet co nejvíce klidu, a proto projekt zastavuje. Hosté se tak musí spokojit s lanovou dráhou na vrchol Diana.

/*json*/{"map":{"lat":50.232205,"lng":12.871276,"zoom":11,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":50.232205,"lng":12.871276,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/
Karlovy Vary se rozhodly, že v nejbližší době nebudou dokončovat rozestavěnou lanovou dráhu na vrchol Tři kříže.
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24