Praha stavbu Trojského mostu dokončí, ač bude dražší

Praha – Stavbu silničního a tramvajového Trojského mostu, který spojí pražské Holešovice s ústím tunelu Blanka v Tróji, město dokončí ve stávající podobě. Oproti původním předpokladům tak bude most asi o 720 milionů korun dražší. Magistrát objednal na Fakultě stavební ČVUT posudek, zda se vyplatí most dokončit ve stávající podobě nebo se má vrátit ke starému projektu, který počítal s jednodušším a levnějším mostem. Podle primátorova náměstka Karla Březiny bude dostavba Trojského mostu ve stávající podobě přese všechno nejrychlejší a nejlevnější řešení.

Původní projekt nové části Městského okruhu, jehož součástí je tunel Blanka i Trojský most, počítal s jednoduchou stavbou, která vznikne za 400 milionů korun a přivede dopravu z Holešovic přímo k tunelu. Minulé vedení města se ale od prvního plánu odklonilo a vypsalo architektonickou soutěž. Za vítězný návrh zaplatí Praha o 720 milionů víc než za stavbu podle původního projektu, cena tak přesáhla miliardu korun.

Posouzení mostu zpracovala Alena Kohoutková z katedry betonových a zděných konstrukcí FS ČVUT, upřesnil Karel Břežina. Most se posuzoval z ekonomického, časového a urbanistického hlediska. Závěry jsou jednoznačné – Trojský most se má dostavět ve stávající podobě. Studie podle náměstka Březiny ukázala, že návrat k původnímu projektu by měl několik rizik. Výstavba by se zřejmě prodloužila, město by přitom neušetřilo – je naopak pravděpodobné, že by se stavba kvůli úpravám už postavených částí ještě prodražila.

Trojský most kromě radních zajímá také policii, konkrétně protikorupční a finanční útvar, který si v polovině června odnesl z odboru městského investora potřebné dokumenty. Co je důvodem zájmu o stavbu, policie odmítá sdělit.

Magistrát nedávno upozornil, že se celková cena nové části vnitřního okruhu může vyšplhat až k 38 miliardám korun. Původní rozpočet přitom byl skoro o třetinu nižší. Podle Březiny město stále jedná se všemi dodavateli stavby. Březina si chce k jednáním přizvat odborníky.

/*json*/{"map":{"lat":50.1120748354,"lng":14.436807632446,"zoom":15,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":50.112460129148,"lng":14.436678886414,"type":"28","description":""}],"polylines":[{"strokeColor":"#FF0000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":50.111496888965,"lng":14.437022209167},{"lat":50.113863673014,"lng":14.436206817627}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Už v květnu jednalo vedení města o možných změnách, které by konečnou cenu stavby tunelu Blanka a úpravy okolních oblastí snížily. Město by proto chtělo, aby byly výdechové objekty pouze v základním provedení, nadále nepočítá s opravou bastionu na Prašném mostě ani nepostaví takzvaný baldachýn na Letné. V plánu naopak je nadále rekonstrukce Letenského náměstí a zrušení objízdné trasy po Myslbekově ulici.

Trojský most bude navazovat na Partyzánskou ulici v Holešovicích, odkud dovede silniční dopravu do Tróje k ústí tunelu Blanka. Především napojí na tento tunel Holešovice a bude tvořit alternativní trasu z Holešovic do Tróje k mostu Barikádníků. Na nový most bude převedena i tramvajová doprava z dosavadního provizorního Trojského mostu – takzvaného Rámusáku.

Celá nová část Městského okruhu – tzv. tunel Blanka – umožní rychlejší cestování severozápadní částí širšího pražského centra. Naváže na Strahovský tunel, končit bude na Pelc-Tyrolce. Odtud by měla v budoucnosti pokračovat další část okruhu, která dovede auta k Jižní spojce. Už po dokončení Blanky ale bude vedle magistrály existovat alternativní trasa Prahou od ústecké výpadovky k brněnské.