Výstražný systém z říše snů

Hradec Králové - Nový výstražný systém pro železniční přejezdy, který využívá družici, představili výzkumníci Správy železniční dopravní cesty. K ukázce záměrně vybrali přejezd v Hradci Králové - Březhradě. Právě tam se totiž před osmi lety srazil vlak s městským autobusem a při nehodě zahynuli čtyři lidé. Nebezpečných železničních přejezdů jsou v celé ČR stovky.

Po koleji se řítí vlak zaměřený družicí. Šest set metrů před přejezdem začne vysílat signál. Ten rozsvítí světelný panel na silnici. Navigace v autě začne varovně zvonit a upozorní tak na přijíždějící vlak. 

Klasický přejezd se závorami a světelnou signalizací stojí až osm milionů. Za stejnou cenu se dá technikou nového výstražného systému vybavit dvacet přejezdů bez signalizace a dvacet vlaků. „Naše zařízení by mělo být nainstalováno v místech, kde jsou jednokolejné tratě, vedlejší tratě, kde je pouze značka výstražný kříž a není tam světelné přejezdové zařízení,“ vysvětluje vývojový technik Silniční železniční a dopravní cesty Lubor Bažant. „Zařízení má sloužit také k tomu, aby i na těchto vedlejších regionálních tratích mohla být zvýšena traťová rychlost na čtyřicet či šedesát kilometrů, a aby byla vlaková doprava konkurenceschopná té autobusové,“ dodává vedoucí sekce Silniční železniční a dopravní cesty Rudolf Půlpán.  

Reportáž Vlastimila Weinera (zdroj: ČT24)

V Česku je asi čtyři a půl tisíce přejezdů bez světel a závor, víc než polovina ze všech. Čtyřčlenný tým výzkumníků vyvinul varovný systém z fandovství. Výzkum stál pět milionů korun z evropských dotací a je v polovině. „Parta výzkumníků předvedla velmi dobré řešení, tímto projektem se dostáváme na špici v Evropě,“ uzavírá vysokoškolský učitel a expert na železniční dopravu Václav Cempírek. 

Letos se za prvních pět měsíců stalo na přejezdech padesát sedm nehod. Čtyři lidé zahynuli. Za celý loňský rok to bylo dvě stě třicet devět nehod a třicet čtyři usmrcených. Řidiči jezdí na červenou dál. I na přejezdu v Březhradě. Nový systém by železnice mohla využít už v příštím roce. Jeden problém tu ale přece jen je. Na dokončení výzkumu totiž nejsou peníze.