Kraj: Uzavření obchvatu Třemošné by mělo fatální důsledky

Plzeň – Bezpečnostní rada Plzeňského kraje vyhodnotila škody, které by vznikly uzavřením nového obchvatu Třemošné, za velmi rozsáhlé. Rada proto vyzvala Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), aby zatím nechalo silnici v provozu, než se najdou vhodné objízdné trasy. Uzavření obchvatu žádá občanské sdružení Orlík kvůli nadměrnému hluku a soud tomuto požadavku vyhověl. ŘSD jako správce komunikace ovšem ještě předběžné opatření soudu neobdrželo.

Šéf plzeňského ŘSD Zdeněk Kuťák uvedl, že po dohodě s generálním ředitelem ŘSD požádá okamžitě po obdržení soudního rozhodnutí krajský odbor dopravy o stanovení objízdných tras v rámci správního řízení. Krajský dopravní odbor totiž zatím nenašel vhodné objízdné trasy, které by zvládly nápor 10 tisíc aut denně. 

„Bezpečností rada kraje jako velká autorita dnes konstatovala, že uzavření nové silnice i všech souvisejících přípojek by znamenalo fatální důsledky pro region, a považuje téměř za nemožné najít tak rychle objízdné trasy,“ uvedl Kuťák. ŘSD tak nechá v provozu obchvat do té doby, než kraj objížďky stanoví. Právníci ŘSD také pracují na dopisu se všemi hlavními argumenty, který bude směřovat na pražský soud.   

„Pořád ale pracujeme s tím, že ŘSD skutečně usnesení soudu obdrží. Jeho text zatím známe pouze z veřejných zdrojů,“ řekl hejtman Milan Chovanec (ČSSD). Podle něj verdikt od soudu nakonec přijít vůbec nemusí, anebo nařídí jiná opatření, než jaká uvádí sdružení Orlík, tedy majitelé několika domů podél nového obchvatu.   

Předběžné opatření o uzavření obchvatu vydal Obvodní soud pro Prahu 4. Právě na něj se chce kraj obrátit dopisem, hejtman v něm vypočítává důsledky uzavření nové silnice. Hlavními jsou úplné odříznutí skladu pohonných hmot firmy Čepro a velkého podniku Škoda JS. Dále upozorňuje na to, že objízdné trasy po krajských silnicích II. a III. třídy, pokud by se skutečně našly, by podle bezpečnostní rady kraje mohly ohrozit zdraví občanů. Třetím argumentem pro soud je fakt, že na silnicích by tisíce nákladních vozů denně prý způsobily kraji škody za desítky milionů korun.

Další měření hluku lze provést až v září

Hlavním argumentem sdružení Orlík je překročená hladina hluku. „Pět let jsme na problémy jako občané upozorňovali, nikdo nás ale neposlouchal,“ řekl již dříve Václav Týzl ze sdružení. Nespokojení občané si stěžují na to, že silnice stála miliardu, ale teď nikdo nechce dát mnohem menší částku na protihlukovou zeď. Podle starosty Třemošné Jaroslava Zeithamla ale pracuje sdružení se zkreslenými údaji, které nejsou ničím podložené. „My jsme si udělali hned několik hlukových studií, které potvrdily, že není potřeba protihluková opatření budovat,“ uvedl Zdeněk Kuťák.

Hejtman Chovanec proto požaduje, aby Národní referenční laboratoř provedla třetí nezávislé šetření. To má ukázat, zda má pravdu sdružení Orlík, nebo Ředitelství silnic a dálnic. „Nepříjemnou zprávou je, že měření nelze provést dříve než v září, protože o prázdninách je oslabený silniční provoz a nebylo by tak relevantní,“ pototkl. Kraj dnes také Třemošné nabídl, že by se podílel ze dvou třetin na nákladech na výstavbu protihlukových stěn, které by vyšly na tři až čtyři miliony. V pondělí se sejdou zástupce všech zúčastněných stran a obyvatelé Třemošné věří, že se problém konečně vyřeší.

Nově otevřený obchvat Třemošné
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24