Ať gripeny zmlknou, přejí si v Pardubicích

Pardubice – Stíhačky JAS-39 Gripen byly v minulosti kritizovány jako nepotřebné, jejich pronájem jako předražený a zkorumpovaný. Z Pardubic nyní zní docela jiný stesk – letadla jsou hlučná a jejich piloti, kteří z pardubické základny létají na cvičné a hlídkové lety, nedodržují schválené koridory. Život v blízkosti elitních stíhaček je podle místních nesnesitelný.

Na pardubickou radnici dorazily už desítky stížností na nadměrný hluk poblíž letecké základny. Na vrtulníky, které u Pardubic sídlí dlouhodobě, si lidé už zvykli. Zvyknout si na nadzvukové stíhačky, které jsou na základně dočasně přemístěny z Čáslavi, však nejde. „Výška, která má být dodržována – minimálně 300 metrů nad zemí – je nesčetněkrát porušována a není dodržován letový koridor,“ poukázal obyvatel čtvrti Dražkovice Jan Ilič.

Radnice ale na stížnosti nereaguje. Tvrdí, že do výcviku vojenských pilotů nemůže zasahovat. „Je to vojenské letiště – tak to prostě je,“ odmítl stížnosti náměstek primátorky Martin Bílek.

Armáda potom odmítá, že by gripeny porušovaly hlukové limity, nebo letové koridory. „Letový provoz na tomto letišti je v souladu s platnými normami a směrnicemi pro letový provoz,“ sdělil zástupce velitele pardubického letiště Václav Strnad.

Nespokojení obyvatelé tvrdí, že to tak není, a požadují nezávislá měření hluku. To totiž zatím nezávislé není – jelikož jde o vojenské letiště, nemůže měření provádět krajská hygienická stanice, ale sami vojáci. Armáda si na měření najala soukromou firmu. Podle místních jsou její výsledky zcela zavádějící. „Je tam oznámeno, že s hluk od roku 2006 snižuje. My víme, že hluk je větší,“ zdůraznil starosta obvodu Pardubice V Jan Hájek.

Armáda Pardubickým navíc možná ukáže, že může být ještě hůře. V srpnu totiž začne na pardubickém letišti výcvik afgánských pilotů na vrtulnících Mi-17 a Mi-2, které gripeny doplní.