Líbeznice se dočkaly silničního obchvatu

Praha – Dlouho žádaného obchvatu se dnes dočkala obec Líbeznice, která se nachází severně od Prahy. Jeho vliv je už patrný, v centru výrazně ubylo aut. Silničáři předpokládají, že Líbeznicemi nebude nadále projíždět až dvacet tisíc aut, která dosud denně znepříjemňovala život v obci. V místě po dlouhé roky sílila tranzitní doprava. Pro Líbeznice to znamenalo obrovskou zátěž, především ve formě překračování hlukových limitů. Nový obchvat ovšem neuleví jen občanům Líbeznic, ale i řidičům, kteří tudy projíždí. Stavbu financovalo Ředitelství silnic a dálnic a přišla na více než 500 milionů korun.

Ihned po otevření se na novém obchvatu objevily desítky aut včetně těžkých kamionů. Řidiči už nemuseli zpomalovat, Líbezničtí se zase nemuseli bát, že se jim něco stane při přecházení hlavní silnice.

Bezpečná obec

V obci se totiž nehody stávaly často, nezřídka měly i tragické následky. V minulosti například srazilo auto dítě na přechodu a to na následky zranění zemřelo. „Mám dvě malé děti a k procházkám jsem si vybírala jen méně důležité boční ulice. Teď už nad tím nebudu muset tolik přemýšlet. Nebudu se už bát dojít si třeba na poštu,“ pochválila odvedení dopravy na obchvat třiatřicetiletá obyvatelka Líbeznic.

Obcí procházela silnice I/9, která představuje jeden ze dvou hlavních tahů z centra Prahy na sever. „Je to nesmírně frekventovaná komunikace a myslíme, že i řidičům se velmi uleví, až budou přejíždět po obchvatu,“ poznamenal líbeznický starosta Martin Kupka. Půl miliardy, které za stavbu stát utratil, není podle odborníků mimořádná cena. „Je v normativech, které zpracovalo ČVUT a na které jsme zvyklí,“ podotkl silniční expert Otakar Vacín.

O obchvatu už se uvažovalo v roce 1966

Podle předsedy výboru dopravy Jana Vondráše byl obchvat plánován už v roce 1966. Už v té době tady totiž byla poměrně významná tranzitní doprava, vše se ale zastavilo. „Od počátku devadesátých let jsme se snažili se situací hnout, ale nedařilo se. Až od roku 2001 jsme intenzivně pracovali, snažili se prosadit náš záměr a přesvědčit významné ministry, že je ta situace takhle tvrdá,“ vysvětlil Vondráš.

Dle jeho slov jim tehdy pomohl vznik zákona o ochraně veřejného zdraví. „Nechali jsme zde měřit limity hlučnosti, prašnosti. Ukázalo se, že v Líbeznících je ta situace skutečně velmi komplikovaná. Nakonec se to ještě přes další obtíže, hlavně finanční, naštěstí podařilo,“ řekl předseda výboru dopravy.

Nová silnice je dlouhá 2 600 metrů. Součástí stavby jsou dva mosty, jedna mimoúrovňová křižovatka a jedna protihluková stěna dlouhá 318 metrů. Obchvat odvádí dopravu, která Líbeznicemi projížděla po silnici I/9 (od zdibské křižovatky s dálnicí D8). Vozidla přijíždějící po silnici II/243 (od březiněveské dálniční křižovatky) musí obcí nadále projíždět.


Video Rozhovor s Martinem Kupkou a Janem Vondrášem
video

Rozhovor s Martinem Kupkou a Janem Vondrášem