Regionální vlaky čeká temná budoucnost, hejtmani viní vládu

Pardubice/Jihlava – Pardubický kraj pokračuje v přípravách na razantní změny v regionální železniční dopravě. V polovině prosince, kdy začne platit jízdní řád pro rok 2012, chce zrušit provoz na řadě lokálek, na dalších tratích vlaků významně ubude. Zastavení dopravy je zřejmě hotovou věcí i na Králicku, kde uvažoval Olomoucký kraj o zaplacení dopravy na drahách, které překračují regionální hranice. Nakonec od tohoto záměru ale ustoupil. Velké rušení dopravy na vedlejších tratích připravil také Kraj Vysočina. Vedení všech tří regionů hovoří stejně – hlavním motivem k omezení provozu na lokálkách je snížení dotací, které na objednávku železniční dopravy dostávaly regiony od státu.

Organizaci veřejné dopravy v Pardubickém kraji nově převzala společnost OREDO, která připravila pro příští rok řadu změn. Kraj bude prostřednictvím OREDO platit provoz vlaků především na hlavních tratích, v nejvytíženějších úsecích by se dokonce měl zvýšit počet spojů. Naproti tomu na většině vedlejších tratí, kde podle organizátora nevyužívá vlaky mnoho lidí, se počet spojů buď proškrtá, nebo kraj zcela zruší objednávku dopravy u Českých drah. Zrušeny budou také některé zastávky. Všechny odřeknuté vlakové spoje chce ale OREDO nahradit levnějšími autobusy. Autobusy se kraji vyplatí, dokud jich není potřeba objednat hned několik k nahrazení jediného vlaku. Na lokálkách Pardubického kraje ale podle úředníků jezdí tak málo cestujících, že ani jejich celodenní součet by nenaplnil běžný autobus.

Video Rozhovor s R. Martínkem a A. Malčákem
video

Rozhovor s R. Martínkem a A. Malčákem

Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek tvrdí, že k rozhodnutí omezit železniční dopravu vedla region řada důvodů. Kromě oznámeného snížení státní dotace pro kraje, která měla pomoci s platbami za výkony dopravcům, je to také špatný stav tratí. „Správa železnic nedokáže udržovat ani centrální trati, a pokud se týká našich tratí, my se s nimi nemůžeme dohodnout, aby uvedli do řádného stavu regionální tratě – i ty, které jsou nejvíce využity. Výsledkem je, že nemůžeme nasadit nové vlaky a provozní rychlost se často pohybuje kolem 40 kilometrů v hodině,“ uvedl Radko Martínek. Pomalé vlaky potom podle hejtmana příliš nepřitahují cestující.

Dotace od vlády měly vyřešit situaci, do které se kraje dostaly v průběhu uplynulého desetiletí. V jeho polovině vznikl nový způsob organizace železniční dopravy, kdy stát objednává a platí pouze dálkovou dopravu (rychlíky a expresní vlaky), zatímco za provoz regionálních spojů (spěšné a osobní vlaky) jsou plně zodpovědné kraje – musí je objednávat, ale také doplácet dopravci tzv. prokázanou ztrátu z jejich provozu. Zprvu byly tyto poplatky neobvykle nízké, nároky Českých drah ale v posledních letech razantně vzrostly. Poté, co byla z mateřské společnosti oddělena nákladní doprava, což zabránilo tzv. křížovému financování, propadla se dopravní společnost do velké ztráty. Kompenzací mělo být až zdvojnásobení plateb od krajů v roce 2010. Ačkoli nově stanovené ceny nebyly v evropském kontextu nijak mimořádné, kraje na ně vesměs neměly. Podle náměstka Olomouckého kraje Aloise Malčáka totiž stát sice převedl starost o regionální vlaky na kraje, ale nezměnil rozpočtové určení daní. Kompenzovat to měly zvláštní dotace, které v roce 2009 přislíbila Fischerova vláda proplácet krajům na regionální železniční dopravu. Současná vláda ale oznámila, že celkovou částku, kterou regiony dostanou, sníží z 2,6 miliard zhruba na dvě miliardy. Každý kraj tak příští rok může mít na železniční dopravu o několik desítek milionů méně.


Kvůli plánu zrušit vlaky na tratích, které překračují hranice Pardubického a Olomouckého kraje, se nedávno rozhořel spor mezi představiteli obou regionů. Z olomouckého hejtmanství zaznělo, že se kraj postará o své cestující i cestující z krajského „příhraničí“. „Měli jsme úvahu, že bychom zajížděli po těchto tratích do Pardubického kraje,“ přiblížil náměstek olomouckého hejtmana Alois Malčák. „Když to ale rada Olomouckého kraje 26. července projednávala, už jsme obdrželi rozhodnutí vlády ze dne 20. července,“ dodal. Olomoucký kraj dostane od vlády o 50 milionů korun méně, než předpokládal. Když zruší vlaky na lokálkách do Pardubického kraje, ušetří tak asi 20 milionů.

Czech Raildays 2011
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Podobným způsobem chtějí šetřit také na krajském úřadě v Jihlavě. Vysočina dostane od vlády asi o 27 milionů korun méně. Oficiálně kraj neplánuje pro rok 2012 žádná omezení v železniční dopravě. „V roce 2012 se na počtu vlakových spojení v Kraji Vysočina nic nemění,“ uvedl náměstek hejtmana Libor Joukl. Současně ale jsou slyšet úvahy o zrušení až pětiny stávající objednávky, pokud stát dotaci skutečně nevyplatí. Výsledkem by tak mohlo být zrušení osobní dopravy až na deseti vysočinských lokálkách.

Dopravní komise Asociace krajů připravila otevřený dopis, který chce zaslat premiérovi a vládě. Vyzývá vrcholné politiky, aby na železnici nešetřili a slíbenou dotaci vyplatili celou. Pokud vláda neustoupí, chtějí se kraje o peníze soudit.

Regionova čeká v Poličce na nasazení na spěšný vlak Vysočina.
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší