Do Horního Slavkova povede trať už jenom z Varů

Loket – Železniční trať mezi Loktem a Horním Slavkovem na Sokolovsku zanikne. Obce, které donedávna usilovaly o její zachování, případně i o obnovení provozu, ustoupily snaze ministerstva dopravy léta již nevyužívanou dráhu definitivně zrušit. Starostové by chtěli pozemky, které zatím patří železniční správě, získat a v místě trati vytvořit cyklostezku. Za opuštěnou trať se nadále bije už jenom Klub přátel lokálek. Příznivcům železnice může dělat alespoň malou radost fakt, že zanikne pouze prostřední část trati, která původně spojovala Chodov, Loket, Horní Slavkov a Krásný Jez. Úsek ze Slavkova do Jezu totiž chce od státu koupit místní firma vyrábějící vagony.

Když loni ministerstvo dopravy zahájilo na výzvu Správy železniční dopravní cesty správní řízení o zrušení patnáctikilometrové trati z Lokte do Krásného Jezu, byly přilehlé obce proti. Teď však starostové ustoupili, zániku dráhy tak už téměř nic nebrání. „Nejsem nepřítel trati, ale jestliže se ukazuje, že je to nereálné, tak pojďme hledat nějakou rálnou cestu,“ uvedl loketský starosta Jaroslav Hlavsa.

Reportáž Marka Štětiny (zdroj: ČT24)

Koleje zřejmě zůstanou mezi Horním Slavkovem a Krásným Jezem, kde loketská trať odbočuje od mariánskolázeňsko-karlovarské dráhy. Ve zbylém úseku teď chtějí obce vytvořit cyklostezku. „Myslíme, že by se naše město velice zatraktivnilo,“ komentovala hornoslavkovská starostka Jana Vildumetzová. Podle staršího propočtu vyjde stavba cyklostezky na 37,5 milionu korun. Starostové počítají s tím, že stát převede trať na svazek obcí zdarma. Peníze na výstavbu cyklostezky chtějí získat hlavně z dotací. „Část prostředků bychom získali z prodeje kolejnic,“ přiblížil další zdroj peněz starosta Hlavsa.

V boji za zachování trati otevřené v roce 1901 setrvávají osamoceni příznivci železnice sdruženi v Klubu přátel lokálek. Ti se od začátku účastní správního řízení na zrušení slavkovské železnice a nápad starostů se jim vůbec nelíbí. „Investice vynaložené na budování cyklostezek jsou mrháním veřejnými prostředky,“ podotkl předseda klubu Marek Tomek.

Zastánci trati doufali, že se podaří zachránit ji vzhledem k zájmu hornoslavkovské pobočky firmy Legios, která vyrábí železniční vozy. Aby je nemusela vozit po silnici, projevila zájem o převzetí trati a její znovuzprovoznění. To se ale týká pouze kratšího úseku z Horního Slavkova do Krásného Jezu, kde navazuje provozovaná regionální dráha. Legios chce začít po trati jezdit do půl roku od jejího převzetí. Kdy to bude, ale záleží na rychlosti rozhodnutí Ministerstva dopravy a SŽDC.

Po železnici z Lokte do Krásného Jezu přestaly jezdit vlaky v roce 1997, provoz zůstal zachován pouze v krátkém úseku od hlavní trati do turisticky atraktivního Lokte. O opuštěnou dráhu se ale přesto musí starat Správa železniční dopravní cesty, která už loni vyzvala ministerstvo dopravy ke zrušení nejméně vytížených lokálek, zejména těch bez pravidelné dopravy. Ministerstvo vzápětí zahájilo správní řízení o zrušení 15 kilometrů trati jihovýchodně od Lokte.