Peníze na opravu starých nádraží sežene kraj

Praha – Krajům dochází trpělivost s chátrajícími nádražními budovami. Několik regionů se rozhodlo, že stavby opraví samy – od Českých drah si je pronajmou a požádají o unijní dotace na rekonstrukci. Oproti soukromé firmě, kterou ČD jsou, může být dotace pro krajské úřady až dvojnásobná. Podle odborníků s takovým „trikem“ nejspíš nebudou v Bruselu žádné potíže. S nápadem přišel Středočeský kraj. Podobně proběhly rekonstrukce několika staničních budov v Moravskoslezském kraji, kde ale o dotace žádaly jednotlivé obce.

Pouze polovinu celkové 700milionové sumy určené v regionálním operačním programu na dopravu zatím vyčerpal Středočeský kraj, když přispěl Českým drahám na nákup moderních vlaků. Teď se krajský úřad chystá dát zbylých 330 milionů na opravu chátrajících nádražních budov, které rovněž patří drahám. „Kraj si budovy pronajme. ČD je budou dál obhospodařovat, my zajistíme s pomocí evropských peněz jejich rekonstrukci,“ vysvětlil plán středočeský radní pro dopravu Robin Povšík.

O dotace na opravu nádraží sice mohou zažádat i samy České dráhy, dostanou ale v tom případě méně peněz. Jako soukromá společnost mají šanci získat zpět pouze 40 procent nákladů, zatímco krajský úřad jako investor dostane až 85 procent. Kraj počítá s tím, že zbylých patnáct procent mu uhradí dráhy. „Projednávali jsme to s úřadem regionální rady, tento model se ukazuje jako naprosto bezproblémový,“ podotkl radní Povšík.

Novou tvář by tak už příští rok mohla získat například nádraží v Kolíně, Zdicích a Hořovicích, kde budovy dělají ostudu vedle novotou zářících peronů a kolejí. Evropské peníze zřejmě také pomohou se stavbou nové budovy v Mladé Boleslavi. „Rozsah objektů, které potřebují rekonstrukci, je velký. Pokud by se do toho kraj nezapojil, rekonstrukce by trvala mnohem déle,“ ocenil rozhodnutí krajského úřadu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Krajské investice zřejmě ulehčí i městům. Zatímco dráhy obvykle renovují pouze staniční budovy a to, co vznikne u ní, je už na radnicích, kraj chce na některých místech současně s rekonstrukcemi budov postavit v jejich sousedství také autobusové terminály. Protože ale dráhy zatím nepředložily projekty jednotlivých rekonstrukcí, vedení kraje upozorňuje: Pokud bude spolupráce váznout, peníze region raději použije na opravy silnic.