Šumava má nové vlaky, na staré koleje však nemohou

Praha – České dráhy nasadily na trati v jižních Čechách čtyři modernizované patrové vozy. Jejich kompletní rekonstrukce stála 16 milionů korun. Vhodné jsou hlavně pro turisticky využívané trati, neboť umožňují přepravu a mají dostatečnou kapacitu i pro zastávky s krátkým nástupištěm. Avšak právě na těch nejatraktivnějších tratích zatím jezdit nemohou.

Jediným místem, kde nové patrové vozy jezdí, je zatím trasa České Budějovice – Černý Kříž – Nové Údolí. Ideální tratí, kam by chtěly České dráhy vlaky nasadit, jsou ale šumavské trati, kde to zatím Správa železniční dopravní cesty neumožňuje – tvrdí, že je problém v ostrých obloucích té trati a nebezpečí vykolejení.

Právě úsek Rybník–Lipno byl totiž původně určen pro tramvaje, teď by se musel kompletně upravit. „Představovalo by to obrovské finanční náklady, ať už ve formě výkupů pozemků potřebných pro narovnání extrémně strmých oblouků, nebo na stavbu nových technologických objektů,“ uvedl mluvčí správy Pavel Halla. Jezdit po nich tak mohou jen staré krátké lokálky.

Jižní Čechy chystají změny na železnici

Spolu s inovovanými vozy teď kraj žádá pokračující obnovu elektrických a motorových jednotek. Stávající vlakové soupravy totiž podle něj neumožňují dostatečně využít kvalitu a rychlosti tratí v regionu.

Krajský úřad zvažuje, že koleje otevře i dalším dopravcům – rozhodnout ale o tom musí politici. „Máme ve smlouvě, že můžeme vysoutěžit až 25 procent všech tratí,“ avizuje hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola (ČSSD). Pokud by kraj takovou soutěž vypsal, mohli by se noví dopravci objevit v roce 2014.