Ražba dalšího úseku metra A pokročila do Petřin

Praha - Výstavba metra dnes znovu o něco pokročí. Tunelové stroje dnes dokočí nový úsek z konečné stanice metra A Dejvická až ke stanici Petřiny. Podle dosavadních informací by čtyři nové stanice metra A měly být hotovy na konci roku 2014, kdy se zde metrem projedou první cestující. Na nynější konečnou stanici Dejvická naváže Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a nakonec Motol. Díky prodloužení linky A se cestující dostanou podzemní cestou o šest kilometrů dál než v současnosti. Stavba přijde hlavní město na 20 miliard korun.

Razicí štít se dnes proboural do budoucí stanice metra Petřiny. Za tři měsíce urazil celkem půl kilometru. „Razící stroj Tonda dnes vyrazí prvních pět set metrů. Bude následovat 150 metrů stanice metra Petřiny, kterými bude stroj protažen a v polovině září vyrazí jeden kilometr ke stanici Veleslavín,“ potvrdil ředitel divize Václav Soukup. Celý nový úsek metra A začíná v Motole, pokračuje na Vypich odkud přechází sídliště Na Petřinách dolů do Veleslavína, stáčí se na Červený vrch, jde pod Evropskou a končí ve stanici metra Dejvická.

Soukup přirovnává budoucí stanici metra Petřiny ke stejnému typu, jako jsou například Kobylisy na již provozované trase. Stejně jako Červený vrch se bude jednat o jednolodní stanici. „Stanice metra Motol je hloubená, prováděná z povrchu,“ dodal Soukup. Trasa je nicméně z 80 procent ražená, ze stanice Petřiny na Dejvickou je použita nová metoda TBM. „Je to metoda, při které se používají mechanizované štíty. Její výhodou je podstatně rychlejší postup při ražbě a minimalizace rizik havárií,“ uvedl ředitel devize Pavel Šrámek. Zároveň jsou tyto štíty schopné razit v obtížných geologických podmínkách.

Ražba nového úseku metra
Ražba nového úseku metra

Práce postupně probíhají i na ostatních stanicích. „Pro protažení razicích strojů je potřeba, aby tyto stanice byly připraveny. Stroje by měly ukončit svoji práci na přelomu roku 2012 a 2013,“ potvrdil první náměstek primátora hlavního města Prahy Karel Březina. Následně bude probíhat práce v tunelech, tedy osazování kolejemi a potřebnými technologiemi. „Dnes odhadujeme termín dokončení na konec roku 2014, kdy by mělo projet první metro a první cestující,“ dodal Březina.

Hned po skončení výstavby nového úseku do Motola se Praha rozhodla pokračovat trasou metra D a chce tak propojit náměstí Míru s Krčí a Písnicí. Až poté se možná stroje vrátí do tunelů metra A, aby pokračovaly ražbu až na Ruzyň. Nicméně ani o tom ještě Praha definitivně nerozhodla.

Video Reportáž Evy Davidové
video

Reportáž Evy Davidové