Ústecký kraj musí omezit regionální vlaky, přišel o 54 milionů

Ústí nad Labem – Řadě obyvatel Ústeckého kraje hrozí, že nebudou mít čím jezdit do práce nebo do školy. Ministerstvo dopravy totiž plánuje zkrátit dotace na regionální železniční dopravu. Ústecký kraj má přijít o 54 miliónů korun. Jeho zástupci nevylučují, že kvůli penězům stát zažalují u soudu. 

Z jízdních řádů může v příštím roce zmizet až třetina spojů.  Ústecký kraj totiž nemá peníze, aby dokázal po zkrácení státní dotace vlaky platit sám. „V žádném případě je nedokážeme najít, protože náš rozpočet je už takhle značně zatížený dopravou,“ tvrdí hejtmanka kraje Jana Vaňhová (ČSSD).

Ministerstvo dopravy, které peníze krajům vyplácí, vychází ze státního rozpočtu. Jeho návrh počítá se škrtem 600 milionů korun v oblasti regionální železniční dopravy. „Ministerstvo dopravy s tím nesouhlasilo, nicméně musíme v tuto chvíli respektovat usnesení vlády,“ zdůvodňuje škrty mluvčí resortu Martin Novák.

Rušení tratí pocítí malé obce

Starostové na Ústecku se bojí, aby další tratě nestihl osud takzvané Kozí dráhy. Dříve populární trať přestal kraj dotovat, koleje zarůstají trávou a nádraží jsou terčem zlodějů. Podle starosty obce Telnice teď trať lidem citelně chybí. „Velice nám to vadí, i my vnímáme tuto historickou dráhu jako potřebnou pro region,“ připojuje se k němu náměstek primátora Děčína Pavel Sinko.

Jakékoli rušení tratí ovšem vedení kraje odmítá. Se státem má podepsané memorandum, které výši dotace zaručuje a bude trvat na jeho dodržení. „Naši právníci zvažují právní kroky vůči státu v případě, že budeme kráceni o 54 miliónů,“ hrozí hejtmanka Vaňhová. Konečné rozhodnutí o budoucnosti železniční dopravy v regionech udělají až poslanci při schvalování státního rozpočtu. Ústečtí politici se teď chtějí spojit se zástupci dalších krajů a bojovat za železnici společně.