Kozí dráhu rozkrádají zloději, pečovat o ni chtějí obce

Děčín – O tzv. Kozí dráhu na severu Čech se dříve hádaly obce, kraj a stát, dnes je především předmětem zájmu zlodějů. V části trasy zmizely koleje, podle místních to dokládá, že Správa železniční dopravní cesty zanedbává svoji povinnost a o trať nedbá. Je to důsledek toho, že pravidelný provoz umlkl na dráze už před čtyřmi lety. V minulých letech obce objednávaly alespoň výletní prázdninové vlaky, letos to ale kvůli chybějícím kolejím nemohly zopakovat. Teď přišly s návrhem, že trať koupí.

Kozí dráha patří mezi trati, odkud nechal krajský úřad zmizet vlaky přes silný odpor obcí. Přes občasné výletní jízdy – jako byla loňská premiéra Regiojetu – je teď většinu roku opuštěna a Správa železniční dopravní cesty, které trať patří, ji udržuje jenom drobně. Při poslední kontrole její zaměstnanci zjistili, že někdo ukradl části kolejí. „Objevil jsem, že chybí další podkladnice a kolej je nesjízdná,“ upřesnil traťmistr Milan Foršt. Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally navíc zloději v minulosti poškodili devět přejezdů. „Náklady odhadujeme v řádu milionů korun,“ dodal mluvčí.

Stav trati rozzlobil starosty z okolí trati, která vede z Děčína do Oldřichova u Duchcova po úpatí Krušných hor. Stejně jako loni chtěly obce zavést o prázdninách turistické vlaky, ale vzhledem k chybějícím kolejím to není možné. Starostové jsou přesvědčeni, že je to chyba SŽDC, která o opuštěnou trať příliš nedbá. „Chceme, aby ta trať byla provozována alespoň rekreační dopravou,“ poukázal náměstek děčínského primátora Pavel Sinko.

Pro železniční správu, které chybějí peníze, je ale trať, po které jezdí vlaky jenom výjimečně, na okraji zájmu. Tvrdí, že peníze raději dává tam, kde se skutečně jezdí.

Protože je pro starosty ze severozápadu Děčínska dráha důležitá – především jako sezonní zdroj turistů mířících do hor –, uvažují, že od státu trať odkoupí. „Kdyby poměr státu k dráze zůstal stále stejný, rádi bychom dráhu převzali do péče,“ uvedl děčínský náměstek Sinko. Následně by se podle představ starostů mohly na Kozí dráhu vrátit vlaky. „Založili bychom sdružení a provozovali regulérní pravidelnou osobní železniční dopravu,“ popsal starosta Jílového u Děčína Miroslav Kalvas.

SŽDC se podobné iniciativě nebrání. „Takovýto krok vítáme, je nám to jako železničářům mnohem příjemnější než uvažovat o fyzické destrukci dráhy,“ podotkl mluvčí Halla. Obce ale budou muset šetřit. V souvislosti se svým úsilím zbavit se některých opuštěných lokálek totiž strát upozornil, že je případným zájemcům rozhodně nebude nabízet za symbolickou cenu. „Znamenalo by to nejen odkup dráhy, ale taky zaúčtování nákladů, které se do ní dávaly v minulosti,“ shrnul mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.