Vysočina se chystá na velké vlakové škrty

Jihlava – Na Vysočině bude v příštím roce nejspíš jezdit méně rychlíků i regionálních vlaků než letos. Stát podle poslední verze připravovaných jízdních řádů na rok 2012 zcela zruší rychlíkovou linku Jihlava–Pardubice a omezí provoz na lince Brno–Jihlava–České Budějovice. Podle Libora Joukla, náměstka jihlavského hejtmana, přitom už je připravena definitivní podoba jízdních řádů regionálních spojů, která ale počítá i s vedením rychlíků a obsahuje navazující vlaky a autobusy. Joukl poukázal, že se stát chová k Vysočině obzvlášť macešsky – kromě dalšího omezení dlouhodobě uvadající dálkové železniční dopravy na Vysočině se totiž ukázalo, že se napřesrok nepočítá ani s žádnou dopravní stavbou s výjimkou rekonstrukce dálnice D1.

Na plánované škrty v dálkové železniční dopravě upozornilo ministerstvo dopravy až v tomto týdnu. Příprava grafikonu pro rok 2012, která začala už v únoru, se přitom chýlila ke konci, kraje chystaly objednávku svých vlaků a autobusů, které měly navazovat na státem placené rychlíky a expresy. Jejich zrušení tak znamená velkou ránu.

Na Vysočině například zcela přijdou o devět rychlíků, které jezdily z Jihlavy přes Havlíčkův Brod do Pardubic a zpět. „Poslední rychlíky mezi Jihlavou a Pardubicemi pojedou 11. prosince,“ shrnul náměstek hejtmana Libor Joukl. Spoje, které jezdí mezi Jihlavou a Českými Budějovicemi, potom mají jet pouze o víkendech. Náměstek upozornil, že v souvislosti s nenadálým zrušením rychlíků a také omezením státní dotace na regionální dopravu hrozí „rozpad celého fungujícího systému železniční regionální dopravy“. Z celkových 600 milionů, o které chce vláda snížit souhrnný příspěvek pro všechny kraje, se Vysočiny týká 30 milionů korun.

Ministerstvo dopravy upozornilo, že podoba železničního jízdního řádu ještě není definitivní. Uzávěrka je stanovena na 5. září. Ohlášené škrty však ministerstvo nejspíš nevezme zpět. „Budeme muset seškrtat pět procent nákladů. Chystá se omezení našeho rozpočtu a my na to musíme reagovat,“ zdůvodnil rušení dálkových spojů mluvčí ministerstva Martin Novák.

Náměstek Joukl ovšem zdůraznil, že se ministerstvo dopravy rozhodlo srdce republiky zcela zanedbat i z hlediska infrastruktury. Jediná plánovaná dopravní stavba na území Vysočiny – rekonstrukce dálnice D1 – má pomoci spíše velkým městům, která autostráda spojuje. Žádné další investice v regionu už Státní fond dopravní infrastruktury napřesrok v plánu nemá. Stavět se tak nebude očekávané přemostění dálničního přivaděče u Pávova, odsunuta je modernizace silnice I/34 mezi Božejovem a Pelhřimovem, plánované rekonstrukce se nedočká ani železniční trať z Kostelce do Slavonic. „Ani pod čarou není v rozpočtu SFDI žádná vyjmenovaná stavba na území Kraje Vysočina,“ podotkl Joukl.