Železniční koridor bude, spor s rodinou se pohnul

Úvaly (u Prahy) – Dvanáctiletý spor o dostavbu železničního koridoru před Prahou je u konce. Jádrem dohadů s majiteli pozemku v Úvalech bylo to, jestli mezi soukromým domem a železnicí vyroste, nebo nevyroste protihluková stěna. Rodině Brzákových, která pětimetrovou betonovou bariéru dosud odmítala, teď dala za pravdu studie o vlivu na životní prostředí.

I železnice měla svůj příběh, podobný dálniční při státu s farmářkou Havránkovou. Rodina Brzákových z Úval dlouho odmítala dát souhlas se stavbou, během které by na jejím pozemku měla vyrůst až pětimetrová stěna, chránící je před hlukem. „Zazdí nás tady, nechceme to,“ bála se ještě v únoru Irena Brzáková. Právník rodiny zase mluvil o nevhodnosti stavby: „V některých lokalitách je to prostě pěst na oko, taková vysoká, velká, rozměrná protihluková zeď. Jsme přesvědčeni, že to je možno řešit jinak,“ uvedl v minulosti pro Českou televizi Petr Kužvart. Podle Pavla Hally ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) ale neměli železničáři jinou možnost: „Všechny odborné posudky i zákon, prosazený ministerstvem zdravotnictví, nám dávaly za povinnost stěnu postavit,“ uvádí mluvčí správců kolejí a dodává: „Stěžovatel po nás požadoval místo protihlukové stěny výstavbu protihlukového valu. To by ale znamenalo další náklady se záborem pozemku, navíc by to působilo zvláštně. Představte si, jak jedna protihluková stěna u domku končí, najednou je tam na pár metrech hromada zeminy a pak zase pokračuje protihluková stěna,“ popisuje Halla.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Celou situaci teď obrací nová studie Agentury pro posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Ta totiž podporuje argumenty rodiny Brzákových, velká protihluková opatření už nepožaduje. „Nová studie zohlednila tzv. starou hlukovou zátěž a díky tomu se mohly mírným způsobem zvýšit hlukové limity. Bude to tedy vypadat tak, že hluková stěna vyroste jen na druhé straně trati,“ říká mluvčí SŽDC. Spor tak končí po dvanácti letech. Teď ještě musí novou skutečnost posoudit krajský hygienik, a pokud postup úřadů stvrdí, začnou přípravy stavby. „Pro nás je nejdůležitější to, že pokud začneme stavět do konce příštího roku, tak ještě máme šanci dosáhnout na evropské peníze. Programové období, které bylo vypsáno od roku 2007, totiž končí právě rokem 2013,“ uvádí Halla.

Koridor mezi Prahou a Pardubicemi by tak mohl být kompletní. Trať od metropole dále vede na Českou Třebovou, Olomouc a Ostravu, zároveň ji využívají také vlaky ve směru na Brno. Poslední úsek, který ještě na modernizaci čeká, se nachází poblíž Ústí nad Orlicí.