Auto*Mat chce ze Smetanova nábřeží vytvořit pěší zónu

Praha - Iniciativa za bezpečnou, zdravou a živou Prahu Auto*Mat chce přetvořit Smetanovo nábřeží na pěší zónu. Nedaleko Karlova mostu dnes proto uspořádala happening, při kterém herci v maskách primátora Bohuslava Svobody a jeho náměstka Karla Březiny symbolicky ulici otevřeli pouze pro chodce a pro tramvaje. Město by podle nich mělo v těchto místech zklidnit dopravu. Iniciativa svou akcí chtěla upozornit na problém dopravy v centru města.

Podle Víta Masareho z Auto*Matu je Smetanovo nábřeží ostudou Prahy. Místem s nejkrásnějším výhledem na pražské panorama procházejí denně desítky tisíc Pražanů i turistů. Téměř celou ulici přitom zabírají pomalu se sunoucí auta a ve většině z nich sedí jediný člověk. „Lidé by sem měli cíleně chodit za procházkami, za kulturou, jít se sem jenom posadit a pozorovat okolní dění,“ představil Marase svoji vizi budoucnosti nábřeží.

Zklidnění Smetanova nábřeží podle členů Auto*Matu sliboval již v roce 2005 minulý primátor Pavel Bém (ODS). Nábřeží se ale pro dopravu uzavírá pouze jednou ročně v rámci Týdne mobility.

Aktivisté převlečení za politiky imitují otevření pěší zóny.
Zdroj: ČT24

O prázdninách byla ulice pro dopravu částečně uzavřena kvůli opravě tramvajové trati. „Rekonstrukce byla ideální příležitostí k vytvoření pěší zóny. Vyzvali jsme k tomu primátora Svobodu i radního Březinu, oba však odmítli. Proto spouštíme petici a žádáme Pražany o podporu,“ uvedl Masare. Podepsat ji mohou na webových stránkách organizace.

Magistrát ovšem slíbil, že se situací na nábřeží bude zabývat. Nechá vypracovat studii, která zhodnotí možnosti, jak dopravu na Smetanově nábřeží zklidnit.

Auto*Mat už představil vlastní studii, podle které většina řidičů používá nábřeží jako zkratku, pouze malá část z nich má na nábřeží cíl své cesty. „Objízdná trasa je vzdálena zhruba dva kilometry, jde o Strahovský tunel,“ podotkl autor studie Vratislav Filler. Zákaz aut by podle něj uvolnil cestu tramvajím. Na nábřeží by vytvořil promenádu s alejí stromů, lavičkami, restauracemi a kavárnami.

Pro zklidnění Smetanova nábřeží se vyslovili i představitelé významných institucí, které na něm sídlí. „České filharmonii jako světově významnému orchestru by se hrálo lépe bez aut stojících v kolonách u Rudolfina. Podporujeme snahu zklidnit Smetanovo nábřeží a zpřístupnit ho více chodcům, kteří se zde budou moci procházet tak, jako kdysi první dirigent filharmonie Antonín Dvořák,“ citoval Auto*Mat ředitele České filharmonie Davida Marečka.

Zastání Auto*Mat získal i u děkana Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Michala Stehlíka. „V centru města jsme dlouhodobě obětí přehlcené dopravní situace a vytvoření klidové zóny by mohlo přinést významně příjemnější prostředí pro všechny, kdo se zde pohybují,“ uvedl podle Auto*Matu Stehlík.